چطور در دام کلاه برداری به روش فیشینگ نیفتیم؟

به گزارش مجله یک کامپیوتر، فیشینگ یکی از جراِئم سایبری است که در آن فرد مجرم کوشش می نماید به وسیله پیامک، ایمیل، وب سایت جعلی یا حتی تماس تلفنی، خودش را به عنوان یک سازمان معتبر جا بزند و افراد را فریب دهد تا اطلاعات مهمی مثل پسوردها یا اطلاعات کارت بانکی خود را در اختیار فرد قرار دهند.

چطور در دام کلاه برداری به روش فیشینگ نیفتیم؟

برای مثال ممکن است شما ایمیل یا پیغامی در اینستاگرام دریافت کنید مبنی بر اینکه در قرعه کشی یه شرکت معتبر مثل خبرنگاران برنده شدید. وقتی برای دریافت جایزه اقدام می کنید از شما درخواست می گردد مبلغ خیلی کمی را به حساب شرکت واریز کنید. ولی در واقع صفحه ای که به آن راهنمایی می شوید اصلا درگاه پرداخت بانکی نیست و فقط شبیه آن طراحی شده است. به این ترتیب شما به سادگی تمام اطلاعات کارت بانکی خود را در اختیار فرد مجرم قرار داده اید.

اما چطور مراقب باشیم تا در دام فیشینگ نیفتیم. مهم ترین نکته این است که نسبت به جعلی بودن تماس ها، پیغامک ها، ایمیل ها و سایت ها هشیار باشیم و همواره مطمئن شویم منبع یک پیغام به درستی همان است که ادعا شده است. به ویژه در جاهایی مثل درگاه های پرداخت اینترنتی که تعاملات اقتصادی به وسیله آن انجام می گردد، حتما باید از جعلی نبودن صفحه مطمئن شوید. خیلی وقت ها ممکن است آدرس ایمیل، آدرس سایت یا شماره تلفن، بسیار شبیه به آدرس یا شماره اصلی باشد، اما حتی یک حرف یا رقم متفاوت را هم نباید نادیده گرفت. برای مثال صفحه شاپرک با آدرس shaparak.cep.ir که شما را به درگاه پرداخت بانک وصل می نماید، ممکن است با آدرسی مشابه مثل shaparrak.cep.ir باز گردد، در این صورت شما وارد صفحه ای شده اید که قصد سواستفاده از اطلاعات حساب شما را دارد.

در نهایت این را هم از قلم نیاندازید که خبرنگاران هیچ وقت برای اهدای جایزه پولی از شما درخواست نمی نماید و فقط به وسیله شماره تلفن و اکانت های رسمی با شما در ارتباط خواهد بود. هر پیغامی از اکانت های غیررسمی که با نام خبرنگاران یا نام های مشابه به شما پیغام دهد، احتمال کلاه برداری دارد پس حتما مراقب اطلاعات حساب بانکی خود باشید و هرگز روی لینکی که از مرجعی مشکوک و نامعتبر ارسال شده است، کلیک نکنید.

اکانت رسمی خبرنگاران در اینستاگرام: @digikalacom

(اکانت هایی که در بخش Following اینستاگرام خبرنگاران هستند مورد تایید هستند)

شماره تلفن خبرنگاران: 61930000-021

pariha.com: پریها مجله گردشگری، خبری، موفقیت، آشپزی و سرگرمی میباشد.

منبع: دیجیکالا مگ
انتشار: 24 مهر 1400 بروزرسانی: 24 مهر 1400 گردآورنده: 1com.ir شناسه مطلب: 16540

به "چطور در دام کلاه برداری به روش فیشینگ نیفتیم؟" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "چطور در دام کلاه برداری به روش فیشینگ نیفتیم؟"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید