دیدار غنی و بایدن برای امنیت افغانستان

به گزارش مجله یک کامپیوتر، همزمان با آغاز فرایند خروج نظامیان امریکایی از افغانستان و کاهش امنیت این کشور با تشدید حملات طالبان در نقاط مختلف آن، محمد اشرف غنی، رئیس جمهوری این کشور به همراه هیأتی بلندپایه برای نخستین بار به دیدار همتای امریکایی اش رفت تا به باور کارشناسان جو بایدن را متقاعد کند کمک های سیاسی و نظامی به افغانستان را ادامه دهد.

دیدار غنی و بایدن برای امنیت افغانستان

به گزارش آسوشیتدپرس، رئیس جمهوری افغانستان که به خواست مقامات امریکایی، به همراه عبدالله عبدالله رئیس شورای مصالحه ملی افغانستان در رأس هیأتی بلندپایه در کاخ سفید حضور یافته بود، پیش از دیدار با بایدن، در پنتاگون با لوید آستین وزیر دفاع امریکا دیدار کرد و سپس به دیدار نانسی پلوسی رئیس مجلس کنندگان و رهبران دو حزب جمهوریخواه و دموکرات در سنا رفت. اما بخش اصلی سفرغنی دیدار وی با جو بایدن بود. او در این دیدار تصمیم رئیس جمهوری امریکا برای تعیین ضرب الاجل خروج نظامی از افغانستان را تاریخی خواند و از آن حمایت کرد. بایدن هم با تأکید بر تداوم کمک های کشورش به افغانستان گفت: امریکا از مردم افغانستان از جمله زنان، دختران و اقلیت ها از طریق کمک های غیرنظامی، توسعه ای و بشردوستانه حمایت می کند. اما این مردم افغانستان هستند که باید درباره آینده شان تصمیم بگیرند. وی با تأکید بر اتحاد رهبران افغانستان ادامه داد: ما خواستار سرانجام خشونت در افغانستان هستیم. گرچه فرایند خروج نیروها از افغانستان متوقف نخواهد شد اما روابط میان افغانستان و امریکا پایدار می ماند و کمک های اقتصادی و سیاسی مان همچنان تداوم خواهد داشت.

بنا بر گزارش سایت روزنامه صبح کابل، در حالی که همزمان با حضور هیأت افغانستانی در کاخ سفید، شماری از افغان های ساکن واشنگتن در اعتراض به نسل کشی هزاره ها مقابل کاخ سفید تجمع کرده بودند، غنی در دیدار با خبرنگاران با مثبت دانستن فرایند مذاکرات با بایدن، با اشاره به عطش طالبان برای کسب قدرت بیشتر به این گروه و حامیان آنها هشدار داد: افغان ها با زور تسلیم نمی شوند. پس بهتر است آتش بس کنید و وارد یک فرایند سیاسی شوید، در غیر این صورت با ملت افغانستان روبه رو خواهید شد.

فصل تازه روابط

تحلیلگران فارن پالسی معتقدند آنچه سبب قدرت گرفتن بیشتر طالبان شده، سوء مدیریت نظامی غنی در کشورش است. همین اتفاق آن هم همزمان با خروج نظامیان خارجی و کاهش قدرت نیروهای امنیتی بستر گسترده ای برای حملات طالبان و تصرفات متعدد آنها فراهم آورده است. اما این تنها تهدیدی نیست که رئیس جمهوری افغانستان با آن روبه رو است. بایدن معتقد است غنی با ممانعت از یکپارچگی کشورش در فرایند توافق صلح، فرصت های زیادی را برای سرانجام دادن به جنگ طولانی کشورش از دست داده است. اما مقامات امریکایی همچنان به مذاکره و دیپلماسی با طالبان برای سرانجام خشونت در افغانستان امیدوارند. در مقابل طالبان راستا جنگ را برگزیده تا شاید بتواند مانند گذشته سلطه خود بر افغانستان را توسعه دهد. در این شرایط به باور ناظران، شاید دولت نتواند برای متوقف کردن طالبان قدمی بردارد اما هر گونه خروش مردمی علیه شبه نظامیان این گروه می تواند صحنه نبرد را تغییر دهد تا اگر غنی کاری از پیش نبرد، طالبان هم در نیل به اهدافش ناکام بماند.

به نوشته کارشناسان هشت صبح، سفر غنی و عبدالله به واشنگتن فارغ از اما و اگرهای داخلی، آغازگر فصل تازه روابط کابل- واشنگتن پس از خروج نیروهای امریکایی خواهد بود. دولت و گروه طالبان در عمل میز مذاکره را ترک کرده اند. در این شرایط گرچه دو کشور دغدغه های متفاوتی دارند اما منافع مشترک و پایدارشان می تواند آنها را به نقطه اشتراکی برای همکاری برساند. جان بولتون، مشاور پیشین امنیت ملی امریکا هم این سفر را برای تعیین سرنوشت نظام سیاسی و مردم افغانستان بسیار حیاتی دانسته است. در همین حال میشل کوگلمن، معاون برنامه های آسیا در ویلسن سنتر امریکا به صبح کابل گفت: امریکا فرصت زیادی ندارد چراکه توافق با طالبان زمینه هدف قرار دادن این گروه در میدان نبرد را برای آنها محدود کرده است بنابراین تصمیم بهتر این است که بایدن به غنی اطمینان دهد در سرانجام ضرب الاجل همه نظامیان خارج نمی شوند. اتفاقی که در سفر غنی به امریکا رخ داد و پنتاگون خبر داد پس از خروج کامل نیروها از افغانستان، حدود 650 نظامی امریکایی برای حفاظت از دیپلمات های این کشور در پایگاه های افغانستان باقی می مانند و چند صد نفر از نیروها هم تا مستقر شدن نیروهای امنیتی ترکیه در فرودگاه کابل حضور خواهند داشت تا امنیت برقرار بماند. شرایطی که به نوشته الجزیره طالبان آن را نقض توافق دولت قبلی امریکا با این گروه دانسته و نسبت به آن واکنش نشان داده است. سهیل شاهین، سخنگوی طالبان در این باره گفت: اگر نظامیان امریکایی بعد از 11 سپتامبر در افغانستان بمانند ما برای خودمان حق واکنش قایل هستیم چراکه آنها متعهد به خروج کامل شده اند. ما این توافق را فوریه 2020 در دوحه امضا کرده ایم و آنها پذیرفتند نیروهای نظامی، مشاوران و لابی هایشان را از افغانستان خارج کنند.

مجله سرگرمی

مجله سرگرمی و تفریحی، همیشه به شادی
منبع: ایران آنلاین
انتشار: 1 شهریور 1400 بروزرسانی: 1 شهریور 1400 گردآورنده: 1com.ir شناسه مطلب: 61133

به "دیدار غنی و بایدن برای امنیت افغانستان" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "دیدار غنی و بایدن برای امنیت افغانستان"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید