دستگاه بویایی سنج برای بیماران در کشور بومی سازی شد

به گزارش مجله یک کامپیوتر، طراحی و ساخت دستگاه بویایی سنج در دانشگاه صنعتی شریف انجام شد تا از این پس حس بویایی بیماران با دستگاه ایران ساخت انجام گردد.

دستگاه بویایی سنج برای بیماران در کشور بومی سازی شد

به گزارش گروه فناوری خبرنگاران به نقل از مرکز ارتباطات و اطلاع رسانی معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری، محققان دانشگاه صنعتی شریف با انجام طرحی پژوهشی با حمایت ستاد توسعه علوم و فناوری های شناختی معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری پیروز به ساخت این دستگاه شدند. این دستگاه برای مطالعات شناختی در زمینه سنجش حس بویایی بیماران کاربرد دارد.

دستگاه بویایی سنج رشته ای از محرک های بویایی شامل رایحه های متنوع را به صورت برنامه ریزی شده به فرد مورد آزمایش ارائه می نماید. آنالیز پاسخ مغز به چنین رشته تحریکی می تواند به پژوهشگران در شناخت ساختار و عملکرد مغز یاری کند.

بهره گیری از دستگاه بویایی سنج در کنار سامانه نقشه برداری از مغز به متخصصان این امکان را می دهد که بدون احتیاج به تعامل گفتاری با آزمایش شونده کیفیت ثبت و ادراک حس بویایی در مغز او را مورد سنجش قرار دهند.

نارسایی عملکرد مغز در پاسخ به تحریک های بویایی نشانگر مناسبی برای تشخیص بعضی از بیماری های مغز و اعصاب محسوب می گردد و استفاده از این دستگاه امکان ثبت و پردازش سیگنال های مغزی و پاسخ مغز به صورت پتانسیل وابسته به رویداد بویایی را فراهم می سازد. همچنین بویایی سنج زمان دقیق ارائه هر تحریک بویایی را در اختیار سامانه داده گیری از مغز قرار می دهد.

این ابزار کاربردی در حوزه دانش علوم شناختی دارای شش مخزن رایحه، سنسور دما، فشار و رطوبت، پشتیبانی از سنسور تنفس، کنترل مدت زمان و ترتیب تحریک های بویایی، تنظیم جریان هوای ورودی و غلظت تحریک های بویایی است.

این دستگاه که قابل حمل و سازگار با روش های تصویربرداری مغزاست برای اجرای آزمایش های متنوعی آنالیز بویایی رفتاری یا تعاملی بدون احتیاج به ثبت سیگنال های مغزی کاربرد دارد.

pariha.com: پریها مجله گردشگری، خبری، موفقیت، آشپزی و سرگرمی میباشد.

منبع: خبرگزاری دانشجو
انتشار: 24 مهر 1400 بروزرسانی: 24 مهر 1400 گردآورنده: 1com.ir شناسه مطلب: 22884

به "دستگاه بویایی سنج برای بیماران در کشور بومی سازی شد" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "دستگاه بویایی سنج برای بیماران در کشور بومی سازی شد"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید