عامل گرانی آجیل شب یلدا چیست؟

به گزارش مجله یک کامپیوتر، رئیس اتحادیه خشکبار و آجیل فروش اعلام نمود که سال جاری قیمت آجیل و خشکبار در بازار شب یلدا نسبت به پارسال حدود 80 درصد افزایش یافته که کمبود فراوری و عرضه و دلالی تاجران افغانستانی عوامل اصلی این نوسانات است.

عامل گرانی آجیل شب یلدا چیست؟

به گزارش خبرنگاران، سال جاری بازار انواع آجیل در آستانه شب یلدا وضعیت نامناسبی را تجربه می نماید و مردم شاهد قیمت های عجیب و غریبی از این محصولات خشکباری همچون پسته، گردو و غیره هستند. البته چندی پیش محمود ابطحی - رئیس انجمن پسته - کاهش فراوری پسته به یک پنجم میزان فراوری سال گذشته را از عوامل گرانی این محصول باغی اعلام نموده و گفت: مردم سال جاری را تحمل نمایند و کمتر پسته خریداری نمایند تا سال آینده فراوری و بازار این محصول اصلاح گردد.

اما مصطفی احمدی - رئیس اتحادیه خشکبار و آجیل فروش - نظر دیگری در این باره دارد و می گوید که وزارت جهاد کشاورزی می تواند به صورت مقطعی ثبت سفارش و واردات این محصولات را در بازه زمانی معین و در تناژ معین گردیده، باز کند تا بازار آجیل تنظیم گردد، چرا که مردم حق دارند این محصولات را به قیمت مناسب برای خود تامین نمایند.

وی در گفت وگو با خبرنگاران، اظهار کرد: از تیر ماه سال جاری افزایش قیمت انواع آجیل مانند پسته، رخ داد چرا که فراوری آن به حدود 50 تا 60 هزار تن کاهش یافت و از سوی دیگر نیز براساس آمارهای رسمی اعلام گردیده از سوی وزارت جهاد کشاورزی، فراوری مغز گردو نیز 80 درصد کاهش یافته است، چرا که در اردیبهشت ماه سال جاری درختان گردو با سرمازدگی کم نظیری روبرو شدند.

رئیس اتحادیه خشکبار و آجیل فروش در ادامه اضافه نمود: از همان زمان به وزارت جهاد کشاورزی اعلام کردیم که اگر می خواهد بازار آجیل و خشکبار کنترل گردد باید در بازه زمانی معین و با تناژ معین گردیده و محدود، ثبت سفارش واردات این محصولات را که با کمبود فراوری روبرو گردیده اند یا این که خشکباری همچون بادام هندی و بادام درختی که فراوری داخلی ندارد و بسیار محدود است را، آزاد کند تا قیمت ها متعادل شوند.

وی اعلام کرد: گرانی با گران فروشی فرق دارد و اتفاقا آجیل فروشان سطح شهر قیمت محصولاتشان 10 درصد از ماه های گذشته ارزان تر گردیده است، چرا که در این بازه زمانی آنها مشتری می خواهند و مردم قدرت و توان خرید ندارند، اما در ماه های گذشته تجار افغانستانی به بازار آجیل ورود پیدا کردند و با خرید پسته، گردو و خشکبار ایرانی، آن را به چند برابر قیمت به کشورهای مختلف می فروشند و این اتفاق در ایام برگزاری مسابقات جام جهانی فوتبال افتاد و افغانستان صادرنماینده آجیل ایرانی به روسیه شد و همین عامل باعث گرانی آجیل و خشکبار شد.

pariha.com: پریها مجله گردشگری، خبری، موفقیت، آشپزی و سرگرمی میباشد.

منبع: خبرگزاری ایسنا
انتشار: 24 مهر 1400 بروزرسانی: 24 مهر 1400 گردآورنده: 1com.ir شناسه مطلب: 1166

به "عامل گرانی آجیل شب یلدا چیست؟" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "عامل گرانی آجیل شب یلدا چیست؟"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید