حق مالکیت ارقام گیاهی در حال نهادینه شدن است

به گزارش مجله یک کامپیوتر، به گزارش خبرنگاران، گودرز نجفیان صبح یکشنبه در مراسم گردهمایی سالیانه برنامه ریزی تحقیقات و فراوری بذور پروشی غلات آبی کشور که در موسسه تحقیقات اصلاح و تهیه نهال و بذر واقع در کرج برگزار گردید، با اشاره به اینکه سال جاری با کاهش سطح زیر کشت روبرو هستیم، اظهار کرد: بهره وری بالا باعث گردیده است که خرید گندم از سال گذشته بیشتر باشد.

حق مالکیت ارقام گیاهی در حال نهادینه شدن است

وی با تأکید بر اینکه با استفاده از دو رقم سیروان و پیشگام در اراضی زیر سطح کشت حدود دو میلیارد مترمکعب در مصرف آب صرفه جویی گردیده است، گفت: کمبود نیروی انسانی یکی از چالش های این موسسه است، ما با این تعداد از نیروی انسانی پاسخگوی این حجم از کار نیستیم.

رئیس موسسه تحقیقات اصلاح و تهیه نهال و بذر با اشاره به کاهش تعداد نیروهای انسانی از 800 نفر به 300 نفر، گفت: این موسسه توانسته است در سال های اخیر 60 رقم جدید معرفی کند.

نجفیان در بخش دیگری با اشاره به واگذاری ارقام گندم به بخش خصوصی، گفت: موسسه باید برای واگذاری امور فراوری بذر به بخش خصوصی ورود کند زیرا کاهش تصدی گری در درازمدت اثر خوبی به دنبال دارد.

وی بر تقویت بخش خصوصی در حوزه کشاورزی تأکید کرد و گفت: تا زمانی بخش خصوصی تقویت نگردد بخش عظیمی از پروژه ها در دست دولت خواهد ماند.

رئیس موسسه تحقیقات اصلاح و تهیه نهال و بذر با تأکید بر اینکه بحث حق مالکیت در حال نهادینه شدن است، گفت: باید به بهینه سازی حق مالکیت در این حوزه یاری گردد در غیر این صورت واگذاری فراوری به بخش خصوصی انجام نمی گردد.

نجفیان یکی از موفقیت های موسسه را بالا رفتن کیفیت گندم دانست و گفت: پیش ازاین به دلیل کیفیت پایین گندم داخلی مجبور به واردکردن گندم بودیم، درحالی که یکی دیگر از موفقیت های این حوزه مقاوم کردن گندم در برابر آفات بیماری ها است.

وی با اشاره به اینکه در امسال حدود 200 هزار هکتار از اراضی علیه زنگ گندم سم پاشی گردیده است، گفت: متوسط فراوری گندم آبی 4 هزار و 500 تن در واحد سطح است که اگر به 500 تن برسد به موفقیت خوبی دست پیداکرده ایم.

pariha.com: پریها مجله گردشگری، خبری، موفقیت، آشپزی و سرگرمی میباشد.

منبع: خبرگزاری مهر
انتشار: 24 مهر 1400 بروزرسانی: 24 مهر 1400 گردآورنده: 1com.ir شناسه مطلب: 836

به "حق مالکیت ارقام گیاهی در حال نهادینه شدن است" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "حق مالکیت ارقام گیاهی در حال نهادینه شدن است"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید