برخی مردم و مسئولان قهرمان اتلاف منابع هستند

به گزارش مجله یک کامپیوتر، به گزارش خبرنگاران، غلامحسین شافعی پنج شنبه شب در گردهمایی تولیدات کنندگان صنایع غذایی و بهداشتی خراسان رضوی که در برج سپید مشهد برگزار گردید اظهار کرد: متاسفانه برخی در جامعه که مسئولان و برنامه ریزان را نیز شامل می شوند قهرمانان اتلاف منابع هستند و حتی در زندگی شخصی مردم نیز این موضوع وجود وجود دارد.

برخی مردم و مسئولان قهرمان اتلاف منابع هستند

وی اضافه کرد:ما وقتی خودمان را با کشور های توسعه یافته مقایسه می کنیم متوجه می شویم که بسیاری منابع خود را تلف نموده ایم. همچنین زندگی شخصی افراد در کشورهای توسعه یافته متناسب با احتیاجهایشان است.

شافعی اعلام نمود:مسئله صنعت غذا امروز در همه جوامع به عنوان یک محور اساسی برنامه های توسعه کشور و در صدر آن ها قرار گرفته است. امروز موضوع امنیت و سلامت و غذا در تدوین بودجه ها در نخستین الویت توجه قرار گرفته است اما متاسفانه در بودجه ما امنیت غذایی، سلامت غذایی و مباحث علمی در قعر اولویت ها قرار دارند که امیدواریم به آن توجه گردد.

رییس اتاق بازرگانی ایران توضیح داد: متاسفانه در مسیر حرکتی که طی سال ها در تدوین برنامه های کشور بوده است، کشاورزی و صنایع غذایی در صندلی مناسبی قرار نداشته اند و مطابق آمار از سال 85 تا سرانجام سال 96 مانده تسهیلاتی تخصیص داده شده شبکه بانکی به کشاورزی و صنایع غذایی به شدت رو به نزول بوده است و این بدین معنی است که به صنعت غذا و کشاورزی در برنامه های کشور توجه جدی نشده است و بعضا غفلتی بزرگ اجرا شده است.

اولویت بندی در صنایع غذایی نداشته ایم

شافعی ادامه داد: از سال 85 بهره وری از این سهم از 18.5 درصد به 8.8 کاهش یافته است این بدین معنی است که ما بر خلاف شعار هایی که می دهیم عمل نموده ایم.در حوزه صنایع غذایی به دلیل اینکه برنامه ریزی نداشته ایم، وضعیت خوبی نداریم چراکه به بهانه توجه به اقتصاد آزاد و ایجاد رقابت در بخش فراوری در صنایع غذایی بدون معین اولویت ها، آمایش سرزمین و ظرفیت های مورد احتیاج صنایع غذایی آنقدر صنایع غذایی فراوری کردیم که حتی در شرایط عادی هم نمی توانند اقتصادی کار نمایند.

وی تاکید نمود: به عنوان مثال در خراسان رضوی در فراوری کنستانتره میوه دو واحد با ظرفیت بالا در مشهد، یک واحد در کاشمر، یک واحد در شیروان داریم و به تازگی دو واحد نیز در خراسان جنوبی شروع به نمودهاند که در حال حاضر تمام ظرفیت این کارخانه ها یا کاملا تعطیل است یا با ظرفیت بسیار کم در حال فعالیت هستند.

رییس اتاق بازرگانی ایران تاکید نمود: در حال حاضر سهم ما از صادرات حدود5 میلیارد دلار بوده و این درحالی است که سهم کشورهای اطراف ما چیزی حدود 800 میلیارد دلار است. ما استعداد پیشرفت را داریم اما باید به آن توجه کنیم زیرا در حال حاضر صنعت غذایی 19.4 درصد اشتغال کشور را در دست دارد و از کل کارگاه های صنعتی 18 درصدشان مربوط به صنایع غذایی هستند.

شافعی اظهارکرد: برای صنعت غذایی باید یک فکر اساسی گردد و در این راستا یکی از راه حل ها این است که صنایع تبدیلی که زنجیره وابسته به کشاورزی هستند را فعال کنیم.عدم ثبات در تصمیم گیری های صادراتی مارا از مزیت های بسیاری که در این صنایع وجود دارد محروم نموده است.

pariha.com: پریها مجله گردشگری، خبری، موفقیت، آشپزی و سرگرمی میباشد.

منبع: خبرگزاری مهر
انتشار: 24 مهر 1400 بروزرسانی: 24 مهر 1400 گردآورنده: 1com.ir شناسه مطلب: 3432

به "برخی مردم و مسئولان قهرمان اتلاف منابع هستند" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "برخی مردم و مسئولان قهرمان اتلاف منابع هستند"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید