کوه مصنوعی دبی از شگفتی های جهان

به گزارش مجله یک کامپیوتر، کوه مصنوعی دبی از شگفت انگیزترین عجایب جهان در حال ساخته شدن است. این شهر تجاری مرکز بلندترین برج های جهان، بلند ترین زمین های تنیس، دستگاه های خودپرداز طلا هم اکنون به فکر ساختن کوه مصنوعی دبی می باشد. هدف امارات متحد عربی از ساختن کوه مصنوعی دبی، افزایش بارندگی در منطقه است. به نقل از خبرگزاری بین المللی تایمز، طبق اعلام اداره برق و آب، متوسط آب مصرفی ساکنان دبی 550 لیتر در روز می باشد. این این رقم در مقایسه با متوسط آب مصرفی جهان که 170 تا 300 لیتر است، رقم بسیار بزرگی است. درآمد هنگفت دبی به سرمایه نفتی و گردشگری وابسته است. تا کنون در دبی شاهد شگفتی های زیادی بوده ایم. مکان ها و رویداد هایی که قبلا کسی شاهد آنها نبوده است. اکنون دبی به دنبال یک کوه دست ساخته بشر است. هر چند ایده ساخت کوه مصنوعی دبی با هدف ایجاد تغییرات بر شرایط آب و هوای منطقه ایجاد شده است. اما علاوه بر آن تاثیر فراوانی در سیستم گردشگری امارات متحده عربی خواهد گذاشت.

کوه مصنوعی دبی از شگفتی های جهان

تحقیقات اجرا شده برای ساخت کوه مصنوعی دبی

تحقیقات اتمسفری برای ساخت کوه مصنوعی دبی توسط یک دانشگاه آمریکایی در سال 2015 شروع شده است. این گروه تحقیقاتی مبلغی بالغ بر 400 هزار دلار برای بررسی پروژه جاه طلبانه دریافت کرده است. تحقیقات علمی نشان می دهد، کوه های مصنوعی هوا را به سمت بالا حرکت می دهند و سپس آن را سرد و متراکم کرده و به ابر تبدیل می کنند. در نتیجه بارندگی ایجاد می گردد. این پروسه به عنوان بارورسازی ابرها شناخته شده است. اما گاها ممکن نتایج نامطلوبی هم رخ دهد. ماه مارس، در اثر بارورسازی ابرها، افزایش بارندگی به بیش از 11 اینچ در کمتر از 24 ساعت رسید و منجر به ویرانی در منطقه شد. گروه تحقیقاتی در حال ارزیابی کوه مصنوعی دبی هستند و می خواهند بدانند؛ تاثیرات نوع کوه، ارتفاع و شکل دامنه های آن بر شرایط آب و هوایی چگونه خواهد بود. بررسی های لازم در مورد بهترین مکان برای ساخت و اندازه عرض و ارتفاع کوه مصنوعی دبی در حال انجام می باشد.

بیشتر بخوانید : کافه رستوران یخی دبی

ساختن کوه مصنوعی دبی کار ساده ای نیست

ساخت کوه مصنوعی دبی کار ساده ای نیست. شاید پروژه ساخت کوه مصنوعی برای دولت امارات متحده عربی خیلی گران تمام گردد و پروژه به انجام نرسد. در هر صورت باید جایگزین مناسبی برای آینده بلند مدت وجود داشته باشد. اگر ساخت کوه قطعی باشد. در آن صورت شرکت های مهندسی باید تصمیم های لازم را بگیرند.

بررسی شرایط آب و هوایی منطقه برای ساخت کوه مصنوعی دبی

ساخت کوه مصنوعی دبی به علت نبود بارندگی و مصرف آب بیشتر ساکنان دبی است. شهر دبی در سواحل خلیج فارس امارات متحده عربی واقع شده است. دبی به غیر از اینکه یک شهر باشد، جز هفت کشور امارات متحده عربی است. شهر تقریبا هم سطح دریا بوده و 16 متر بالاتر از آن می باشد. دبی مستقیما در صحرای عرب واقع شده است. با این حال توپوگرافی دبی تفاوت قابل توجهی با بخش جنوبی امارات دارد. زیرا قسمت وسیعی از دبی توسط الگوهای کویری شنی پوشیده شده و بیابان های ماسه ای آن در بخش های جنوبی کشور قرار دارند. ماسه های شهر از صدف های خرد شده و مرجان تشکیل یافته و خیلی تمیز و سفید است. کوه هاجر در قسمت غربی دبی هم مرز با عمان قرار گرفته است. و ارتفاع کوهستان هاجر در برخی مناطق حدود 1300 متر می باشد.

اولین کوه مصنوعی در دنیا

ایده های زیادی مشابه ساخت کوه مصنوعی دبی در برخی شهر های دیگر دنیا نیز بیان شده است. در چین، به عنوان بخشی از دکوراسیون باغ، کوهی از جنس سنگ و خاک به همراه یک دریاچه ساخته شده بود. منظره ایجاد شده نمایانگر صحنه کوچکی از کوه و دریاچه است. قبلا چنین کوه هایی برای تزیین باغ ساخته می شد. در سال 2009، معمار آلمانی به نام Jakob Tigges یک منظره جدید را در برلین طرح ریزی کرده بود. او تصمیم داشت تا کوهی با ارتفاع 1000 متر به نام برگ را بسازد. این طرح می توانست به مکان توریستی تبدیل گردد که قبلا کسی شاهد آن نبوده است. هم اکنون امارات متحده عربی در حال انجامی ایده کوه مصنوعی دبی برای کنترل آب و هوای منطقه می باشد!!!! کوه ها مهمترین عامل در بارندگی هستند. چون کوه ها باعث ایجاد تغییرات در هوا و تبدیل آن به ابرها می شوند.

تصور کوه مصنوعی دبی در میان بیابان های امارات متحده عربی کمی عجیب و غریب است. اما از آنجا که دبی معروف ترین شهر تجاری دنیا، همیشه پیشرو در ساخت شگفت انگیزترین پدیده های دنیا بوده است. و اکنون هم ساخت چنین کوهی در یک شهر خشک و گرمسیری دور از تصور نیست. البته هدف دبی از ساخت کوه مصنوعی، ایجاد کردن یک مکان توریستی نمی باشد. بلکه صرفا برای افزایش بارندگی در منطقه اقدام به تحقیق و اجرای چنین پروژه ای گران قیمت کرده است. دشت ها کویری مانع بالا رفتن هوا به سمت بالا و تولید ابر می شوند، اما از طریق یک کوه این کار عملی است. به گفته محققان، کوه مصنوعی دبی باید بتواند ابر تولید کند و مهم نیست ابرها حتما باران زا باشند. بعد از تولید ابر توسط کوه مصنوعی، تکنولوژی بارورسازی ابرها باعث افزایش میزان بارش آنها خواهد شد. البته ممکن است ساخت کوه در وسط بیابان مسائل یا خطراتی را به بار آورد. زیرا ساخت کوه در یک کشور مستعد مانند کالیفرنیا مناسب باشد. ولی در یک شهر خشک و گرمسیری معین نیست دقیقا چه تاثیراتی بر آب و هوای منطقه خواهد گذاشت.

بیشتر بخوانید :معرفی کشور دبی

دبی و بحران کم آبی

از ساخت کوه مصنوعی دبی گرفته تا انتقال کوه یخ به امارات، از ایده های کشور عربی برای جبران کمبود آب در آینده است. امارات متحده عربی کشوری گرم و پرتردد است. طبق گفته محققان تا 25 سال آینده کشور با بحران کمبود آب روبرو خواهد بود. با اینکه آب و هوای امارات متحده عربی گرم و سوزان است و میزان بارندگی خیلی پایین می باشد. اما مصرف آب در این منطقه دو برابر متوسط دنیای است. البته بهتر است یادآور باشیم در ایران نیز مصرف آب بسیار بالا بوده و دو برابر میانگین دنیای است. بنابراین کشور امارت علاوه بر ایده ساخت کوه مصنوعی دبی در فکر انتقال کوه یخ از قطب شمال به امارت است. گفته می گردد هر قطعه کوه یخ حاوی بیش از 20 میلیارد گالن آب بوده و می تواند آب آَشامیدنی یک میلیون نفر را به مدت 5 سال تامین کند. پروژه انتقال کوه یخ قرار بود در سال 2018 اجرایی گردد. محققان می گویند انتقال کوه یخ به امارات، در آب و هوای منطقه نیز تاثیر خواهد گذاشت. زیرا هوای سرد برخاسته از کوه یخ باعث ایجاد وزش باد و باران در سواحل امارات خواهد شد. ایده انتقال کوه یخ از قطب جنوب به سالیان دور بر میگردد. در قرن نوزدهم ایده هایی مبنی بر انتقال کوه یخ از قطب شمال به اقیانوس های جنوبی جهت تعدیل دمای کره زمین ارائه شده بود.

کوه مصنوعی دبی و ایجاد باران در منطقه

کوه مصنوعی دبی هرچند دور از تصور مردم است. اما دبی قبلا پروژه های شگفت آور زیادی را اجرا کرده است. امارات متحده عربی از طریق بارورسازی ابرها توانسته است باران مصنوعی ایجاد کند. پروژه بارورسازی ابرها در سال 2010 شروع شد و 11 میلیون دلار برای امارات هزینه داشت. این پروژه موفقیت آمیز بوده و باعث ایجاد طوفان و بارندگی در دبی و بیابان های ابوظبی شده است.

pariha.com: پریها مجله گردشگری، خبری، موفقیت، آشپزی و سرگرمی میباشد.

منبع: دلتابان
انتشار: 24 مهر 1400 بروزرسانی: 24 مهر 1400 گردآورنده: 1com.ir شناسه مطلب: 13327

به "کوه مصنوعی دبی از شگفتی های جهان" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "کوه مصنوعی دبی از شگفتی های جهان"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید