کالبدشکافی پردازنده کرین 9000 هوآوی؛ اولین پردازنده 5 نانومتری با مودم 5G در دنیا

به گزارش مجله یک کامپیوتر، پس از معرفی سری هوآوی Mate 40، پردازنده قدرتمند این گوشی یعنی Kirin 9000 نیز مورد توجه بسیاری قرار گرفت. این پردازنده بنابر اعلام هوآوی قوی ترین پردازنده حال حاضر دنیا است. اما این گفته چقدر صحت دارد؟ متخصصان امر دست به آزمایش آن با نرم افزارهای موجود زدند که نتیجه توانست تا مقدار زیادی این گفته را تائید کند.

کالبدشکافی پردازنده کرین 9000 هوآوی؛ اولین پردازنده 5 نانومتری با مودم 5G در دنیا

نرم افزارهای زیادی برای تست عملکرد پردازنده وجود دارد که در ادامه جدول مقایسه ای حاصل از بررسی معتفزونین آنها را مرور خواهیم کرد.

نرم افزار GeekBench یکی از معتفزونین برنامه ها در این زمینه، با اختلاف، هواوی Mate 40 را بالاتر از گوشی های موجود نشان داده است. جدا از کارکرد کلی پردازنده، در بخش عملکرد گرافیکی نیز این پردازنده با اختلاف در رتبه اول قرار گرفته که در ادامه جدول مقایسه ای آن را نیز خواهیم دید.

اما چگونه کرین 9000 پیروز به کسب این فزونی شده است؟ برای پاسخ به این سوال باید به معماری این پردازنده نگاه دقیق تری داشته باشیم.

هارمونی پردازنده ها

فناوری ساخت پردازنده ها با سرعتی زیاد در حال پیشرفت است و شاید بتوان ادعا کرد که پیشرفت کل نوع بشر منوط به پیشرفت این قطعه پردازشگر باشد. حالا شما در گوشی هوشمند خود چنان قدرت پردازشی در اختیار دارید که تا دهه پیش فقط در رده قدرت پردازشی سوپر کامپیوترها در دسترس بود؛ بله سرعت رشد پردازنده ها اینقدر سریع است.

در ساخت یک پردازنده گوشی هوشمند علاوه بر استفاده از فناوری روز، یکی از مهمترین شاخص ها، طراحی و معماری آن پردازنده است به شکلی که بتوان بهترین کارکرد را از آن گرفت. پردازنده گوشی هوشمند از چند بخش مختلف تشکیل شده که هماهنگی بین این بخش ها یکی از مهمترین دستاوردها در طراحی آن است. تمامی شرکت های ساخت گوشی سعی می کنند در طراحی پردازنده های خود دستی بر آتش داشته و کنار شرکت های سازنده پردازنده، در این بخش نیز فعالیت کنند. پردازنده سری کرین هواوی نیز دقیقا به همین صورت شکل گرفته است.

همانطور که می بینید کرین 9000 از چندین بخش مختلف تشکیل شده که پردازش گوشی در بخش های مختلف را بر عهده دارد. پردازنده اصلی گوشی هشت هسته ای است که برای اولین بار از تراشه ای با قدرت بیش از 3 گیگاهرتز در آن استفاده شده است. به غیر از آن، سه تراشه 2.54 گیگاهرتزی دیگر نیز در این پردازنده وجود دارد که خود در رده چیپ ست های قدرتمند بازار به حساب می آیند. چهار پردازنده 2.05 گیگاهرتزی دیگر نیز در این پردازنده وجود دارد تا مجموع هشت هسته آن کامل شود.

فناوری 5 نانومتری استفاده شده در این پردازنده اجازه بکارگیری تعداد بیشتری ترانزیستور در یک قطعه را می دهد. در مجموع 15 میلیارد ترانزیستور در این پردازنده وجود دارد که رکوردی جدید بوده و 30 درصد بیشتر نسبت به نزدیک ترین رقیب خود در بازار است. این امر باعث شده تا کرین 9000 ده درصد قدرت پردازشی بیشتر نسبت به رقیبی مثل پردازنده Snapdragon 865+ داشته باشد.

پردازش هوش مصنوعی، پردازش مربوط به مودم 5G، پردازش موتور بهینه ساز تصویر ISP 6.0 و دیگر پردازش های تصویری مانند تصویر 4K HDR و پردازش صدای با کیفیت، توسط این پردازنده هشت هسته ای انجام می شود. عملکرد این پردازنده در تمام این بخش ها فوق العاده است. برای مثال عملکرد واحد پردازش هوش مصنوعی آن بیش از دوبرابر سریع نسبت به اصلی ترین رقیب خود یعنی اسنپ دراگون است یا در بخش سرعت اینترنت 5G کرین دو تا پنج برابر سرعت بهتری ارائه می کند.

بزرگترین دستاورد کرین 9000 ایجاد هارمونی در عملکرد این هشت چیپ ست است. به شکلی هوشمند این پردازنده پردازش های مختلف را در بین هشت هسته مختلف خود تقسیم می کند. این یعنی اگر مشغول مطالعه با گوشی هواوی Mate 40 هستید و نیاز به توان زیادی ندارید فقط چیپ ست های ضعیف تر فعال خواهند بود اما اگر به سراغ یک بازی بروید آنگاه غول 3 گیگاهرتزی این پردازنده شروع به فعالیت خواهد کرد.

سطحی جدید از پردازش گرافیکی

امروزه داشتن پردازنده گرافیکی مجزا و قدرتمند تبدیل به استاندارد صنعت گوشی هوشمند شده است. پردازنده گرافیکی Mali-G78 موجود در هواوی Mate 40 24 هسته پردازشی دارد که به صورت جداگانه کار پردازش گرافیکی دستگاه را انجام می دهند. فقط یک جمله کافیست تا به قدرت این پردازنده گرافیکی پی ببریم. 52 درصد قدرت بیشتر نسبت به نزدیک ترین رقیب یعنی Snapdragon 865+. با این چنین قدرتی باید منتظر بازی های به مراتب زیبا تر و واقعی تر در گوشی های هوشمند باشیم که مرز بازی موبایلی با بازی بر روی کنسول و کامپیوتر را کم رنگ تر خواهند کرد.

قدرتمندتر و بهینه تر

کرین 9000 با وجود قدرت فوق العاده، میزان مصرف انرژی به مراتب بهینه تری نیز نسبت به پردازنده های هم ردیف خود دارد. به ترتیب در مصرف کلی پردازنده، پردازش هوش مصنوعی و پردازش گرافیکی 25%، 150% و 50% صرفه جویی در مصرف انرژی باتری اتفاق می افتد. به همین دلیل هواوی Mate 40 می تواند با وجود پردازش بالاتر میزان کارکرد استانداردی را با هر بار شارژ کردن ارائه دهد.

پردازنده قدرتمند کرین 9000 و در کل گوشی هوشمند فوق العاده هوآوی Mate 40 دستاوردی جدید در این حیطه هستند که حد و مرز یک گوشی هوشمند را جابه جا کرده و در عمل آن را تبدیل به دستگاهی با قدرت پردازش خارق العاده می کند تا بتوان چنین قدرتی را به راحتی با خود به همه جا برده و از آن لذت برد.

pariha.com: پریها مجله گردشگری، خبری، موفقیت، آشپزی و سرگرمی میباشد.

منبع: همگردی
انتشار: 24 مهر 1400 بروزرسانی: 24 مهر 1400 گردآورنده: 1com.ir شناسه مطلب: 43209

به "کالبدشکافی پردازنده کرین 9000 هوآوی؛ اولین پردازنده 5 نانومتری با مودم 5G در دنیا" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "کالبدشکافی پردازنده کرین 9000 هوآوی؛ اولین پردازنده 5 نانومتری با مودم 5G در دنیا"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید