چون و چرای احیای دوباره مونوریل، تکمیل مونوریل 10 ساله قم مستلزم چه مواردی است؟

معاون عمرانی وزارت کشور توضیحاتی درباره علت و چرایی عدم تکمیل مونوریل قم ارائه کرد.

چون و چرای احیای دوباره مونوریل، تکمیل مونوریل 10 ساله قم مستلزم چه مواردی است؟

، معصومه جعفری؛ مردادماه سال 88 بود که دولت نهم پس از مطالعات بسیار و پیگیری برای انجام عملیات اجرای کلنگ زنی نخستین مونوریل کشور در پایتخت زده شد؛ اما به دلیل مسائل اجرایی این پروژه، تصمیم بر آن شد تا ستون هایش در تهران جمع گردد. البته بار دیگر در همان دولت مقرر شد تا این پروژه در استان قم رقم بخورد. با پیگیری های بسیار برای ساخت این پروژه در استان قم، بالاخره پس از گذشت یک سال از تصمیم گیری اجرا آن، عملیات اجرایی مونوریل شتاب گرفت و این پروژه در سال 90 به بهره برداری برسد.

البته با قد علم کردن ستون های مونوریل در استان قم، واکنش های بسیاری اعم از نحوه عبور مونوریل از مقابل حرم مطهر حضرت معصومه (س) نسبت به ادامه اجرای آن شنیده شد که همین واکنش ها باعث شد تا سرعت این پروژه کند گردد.

به همین دلیل پس از گذشت 10 سال از شروع عملیات اجرایی مونوریل در استان قم، بر آن شدیم تا علت تکمیل نیافتن این پروژه و با جان دریافت آن توسط دولت جدید را از مسئولان مربوط جویا شویم. بر همین اساس گفت وگویی صریح با مهدی جاقتصادی نژاد، معاون عمرانی وزارت کشور برای این موضوع داشتیم.

مشروح این گفت وگو را در ادامه می خوانید:

پروژه مونوریل قم اولین خط مونوریل کشور با هدف توسعه سیستم های مدرن حمل و نقل شهری تشکیل شده بود و گفتنی است که طول خط مونوریل 7/18 کیلومتر بوده و همچنین این خط دارای ایستگاه 16 که به ترتیب 8 ایستگاه فاز اول و 8 ایستگاه فاز دوم است.

جهت این طرح از شمال شرقی شهر قم تا مرکز شهر یعنی حرم مطهر حضرت معصومه (س) بوده و امتداد قطری آن به سوی جنوب غربی و در نهایت به شهرجدید پردیسان ختم می گردد؛ افزون بر این یک پایانه اصلی و یک توقفگاه انتهایی دارد، البته مقرر بود تا قطار های مونوریل در فاصله زمانی حدود 2.5 دقیقه با ظرفیت جابجایی 19.200 مسافران را جابه جا کند.

اعتبارات تخصیص یافته به ساخت مونوریل از محل منابع دولتی حدود دو هزار و 420 میلیارد ریال و شهرداری حدود 68 میلیارد ریال بوده است؛ البته مبلغ پرداخت شده به پیمانکار مطابق با آخرین صورت شرایط 38 میلیون یورو و همچنین 1700 میلیارد ریال و مبلغ مورد احتیاج جهت تکمیل و بهره برداری فاز اول 26 میلیون یورو به علاوه 2000 میلیارد ریال برآورد شده بود.

با توجه به آنالیز های انجام شده و با روبه رو شدن مسائلی اعم از تغییرات مدیریتی، عدم نقدینگی، مسائل عبور از روبه روی حرم مطهر حضرت معصومه (س)، همچنین به درخواست شهرداری و به منظور بهره برداری از این پروژه مطابق مصوبه شورای اسلامی شهر قم مورخ 4 آذر سال 1394، جهت تکمیل 7/4 کیلومتر از فاز اول، حد فاصل دپو تا ایستگاه شهید مطهری شامل 3 ایستگاه مسافری (ایستگاه های فرهنگیان، رضوی و مطهری) با 2 واگن متصل، با صدور مجوز پرداخت مبلغ 500 میلیارد ریال به شهرداری قم مصوب شد؛ افزون بر این با توجه به مسائل مدیریتی و اختلافات موجود با سایر نهادها، تکمیل و بهره برداری فاز مذکور هنوز میسر نشده است.

چون و چرای احیای مونوریل در استان قم

به دلیل مسائل عبور منوریل از مقابل حرم مطهر، تامین ناوگان منوریل، عبور خط در جهت رودخانه و دسترسی ایستگاه ها و بنا به درخواست معاون هماهنگی امور عمرانی استانداری قم در مورد اصلاح کریدور دوم قطار شهری قم، موضوع اعمال اصلاحات در یکصد و سی و هشتمین جلسه شورای عالی هماهنگی ترافیک شهر های کشور مطرح شد و اجرای آن از دپو شهرک پردیسان تا حرم مطهر - چهار راه بازار به طول 2/15 کیلومتر مترویی مطابق با طرح جامع به تصویب رسید که در دست مطالعات تکمیلی است.

همچنین مطابق با مصوبه کمیسیون ماده 23 قانون الحاق بعضی مواد به قانون تنظیم بخشی از مقررات اقتصادی دولت مورخ 13 آذر سال 1397 طول خط پروژه منوریل از 18 کیلومتر به 7/4 کیلومتر تغییر پیدا کرد.

برای پیشبرد این پروژه در فاز اول، مواردی همچون مشخص تکلیف مباحث قراردادی، عقد قرارداد جدید، مشخص تکلیف شرایط ناوگان پروژه با توجه به محدود شدن ظرفیت بخش ارزی قرارداد، مشخص تکلیف نحوه عبور از جلوی حرم و مشخص تکلیف اجرای سوزن بعد از ایستگاه مطهری باید انجام گردد.

منبع: باشگاه خبرنگاران جوان

به "چون و چرای احیای دوباره مونوریل، تکمیل مونوریل 10 ساله قم مستلزم چه مواردی است؟" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "چون و چرای احیای دوباره مونوریل، تکمیل مونوریل 10 ساله قم مستلزم چه مواردی است؟"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید