وارسی نیروگاه هسته ای به وسیله پهباد

به گزارش مجله یک کامپیوتر، محققان با استفاده از پهپاد یکی از خطرناک ترین نقاط روی زمین یعنی نیروگاه هسته ای چرنوبیل را وارسی کردند. محققان برای اولین بار پس از وقوع فاجعه در سال 1986 عدم وجود ضایعات هسته ای را در رآکتور شماره پنج تأیید کردند.

وارسی نیروگاه هسته ای به وسیله پهباد

به گزارش خبرنگاران و به نقل از دیجیاتو، 33 سال پس از فاجعه چرنوبیل، محققان برای از رده خارج اعلام کردن این نیروگاه، به دنبال بررسی وجود ضایعات هسته ای در رآکتور شماره پنج بودند، به همین دلیل پهپادی به نام Elios 2 ساخت شرکت Flyability را به داخل این رآکتور فرستادند.

محققان وارسی چرنوبیل حتی با پهپاد را استرس زا توصیف می کنند. یکی از محققان می گوید دیواری که پهپاد باید از روی آن پرواز می کرده حدوداً 70 متر ارتفاع داشته و در صورت قطع شدن سیگنال امکان بازگردانی آن وجود نداشته است. خوشبختانه مأموریت موفقیت آمیز بود و Elios 2 به لطف قرارگیری درون یک محافظ قفس شکل، فیلم ها و عکس های باارزشی از داخل راهروها و مناطق تاریک و صعب العبور رآکتور شماره پنج گرفت.

محققان به لطف Elios 2 توانستند گودالی به عمق تقریباً 25 متر را در مرکز رآکتور شماره پنج وارسی کنند؛ محلی که فرستادن انسان به آنجا در صورت فعال بودن رآکتور غیرممکن است. محققان با بررسی تصاویر و فیلم های پهپاد مورد بحث تأیید کردند که استخرهای رآکتور شماره پنج خالی بوده و آثاری از ضایعات هسته ای در هیچ کدام از قسمت های سازه یافت نشده است.

یافته های این مأموریت بسیار حائز اهمیت است چرا که پیش از این هیچ مدرکی وجود نداشت که شرایط استخرهای نگهدارنده رآکتور شماره پنج را نشان بدهد. محققان نتایج یافته های خود از این مأموریت را در اختیار مقامات بین المللی قرار داده اند تا آنها شرایط رآکتورهای این نیروگاه را آپدیت کنند.

محققان در گذشته نیز از ربات ها و پهپادها برای وارسی نیروگاه هسته ای چرنوبیل استاده کرده اند. اوایل آبان ماه امسال گروهی از محققان دانشگاه بریستول از سگ رباتیک اسپات ساخت شرکت بوستون داینامیکس برای بررسی محیط اطراف این نیروگاه استفاده کردند.

pariha.com: پریها مجله گردشگری، خبری، موفقیت، آشپزی و سرگرمی میباشد.

منبع: جام جم آنلاین
انتشار: 24 مهر 1400 بروزرسانی: 24 مهر 1400 گردآورنده: 1com.ir شناسه مطلب: 46587

به "وارسی نیروگاه هسته ای به وسیله پهباد" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "وارسی نیروگاه هسته ای به وسیله پهباد"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید