همت دانش بنیانی به داد بیماران کرونایی رسید، تولید دستگاه اکسیژن ساز خانگی چشم به راه حمایت مالی

به گزارش مجله یک کامپیوتر، یک شرکت دانش بنیان با طراحی و تولید دستگاه های اکسیژن ساز به کمک بیمارستان ها و مراکز درمانی شتافته است. این شرکت پیروز به طراحی و بومی سازی دستگاه اکسیژن ساز خانگی شده که راه اندازی خط تولید آن به دلیل عدم اختصاص منابع مالی کنسل شده است.

همت دانش بنیانی به داد بیماران کرونایی رسید، تولید دستگاه اکسیژن ساز خانگی چشم به راه حمایت مالی

از وبسایت وزارت بهداشت درمان آموزش پزشکی دیدن نمایید.

گروه دانشگاه خبرگزاری خبرنگاران، اکسیژن رسانی مناسب به بیماران مبتلا به ویروس کووید-19 با توجه به کمبود ونتیلاتور و نبود بودجه کافی برای خرید این دستگاه گران قیمت بحرانی جهانی ایجاد کرده است. گفتنی است که ونتیلاتور یا دستگاه تنفس مصنوعی در شرایطی استفاده می شود که حال بیمار وخیم بوده و قادر به نفس کشیدن نباشد. در این مواقع بیمار به ونتیلاتور متصل می شود و دستگاه کار نفس کشیدن را انجام می دهد.

یکی از دستگاه های پرکاربرد این روزها دستگاه یا مولد اکسیژن ساز است که می تواند اکسیژن مورد نیاز تمام بیماران یک بیمارستان یا مرکز درمانی را تأمین کند. به همت شرکت های دانش بنیان کشور، ایران یکی از کشورهایی است که نه تنها به دانش فنی ساخت ونتیلاتور و اکسیژن ساز دست پیدا کرده است، بلکه این دستگاه ها را به شکل انبوه تولید می کند.

یک شرکت دانش بنیان فعال در حوزه تجهیزات پزشکی سال ها قبل پیروز به طراحی، ساخت و تولید دستگاه اکسیژن ساز شده و تا به امروز 300 بیمارستان کشور را تجهیز کرده است. این شرکت علاوه بر دستگاه اکسیژن ساز، خبرنگارانلیزور اکسیژن و مخازن کرایوژنیک نیز تولید می کند. مخازن کرایوژنیک برای ذخیره گازهای صنعتی و آزمایشگاهی از جمله اکسیژن، نیتروژن، آرگون، هلیوم، دی اکسید کربن، هیدروژن به کار می فرایند.

ساخت 25 مدل مختلف اکسیژن ساز در ظرفیت های متنوع

به گفته نیاز گودرزی، مدیرعامل و رئیس هیئت مدیره این شرکت دانش بنیان؛ دستگاه اکسیژن ساز بیشتر در بیمارستان ها نصب می شود تا اکسیژن مورد نیاز بیماران را تأمین کند. ظرفیت این دستگاه بسته به مساحت بیمارستان متفاوت است، برای مثال بیمارستان میلاد پنج دستگاه اکسیژن ساز با ظرفیت های مختلف دارد. دستگاه اکسیژن ساز شرکت ما در 25 مدل با ظرفیت های مختلف ساخته می شود که قیمت آنها 55 تا 60 درصد کمتر از نمونه های خارجی است.

گودرزی پیش از این که وارد حوزه طراحی و ساخت تجهیزات پزشکی شود، در زمینه پرورش ماهی مداربسته کار می کرده است. در این روش 60 تا 70 ماهی در هر متر مکعب زندگی می کنند، بنابراین اکسیژن لازمه اصلی پرورش به شمار می رود. معمولا برای تأمین اکسیژن از کپسول اکسیژن استفاده می شود که کار با آن دشوارهای خاصی داشت. این امر انگیزه و زمینه ای برای طراحی و ساخت مولدهای اکسیژن ساز شد.

اکسیژن ساز چگونه کار می کند؟

مولد اکسیژن ساز دستگاه بزرگی است که به شکل سانترال کار می کند، این سیستم اکسیژن را از محیط اطراف می گیرد، از نیتروژن جدا می کند و به اتاق های بیمارستان می فرستد. این دستگاه امکان ذخیره اکسیژن نیز دارد. ونتیلاتور دستگاهی است که برای یک بیمار استفاده می شود اما یک مولد اکسیژن ساز می تواند اکسیژن 10 اتاق عمل و 200 اتاق را تأمین کند. دستگاه اکسیژن ساز قادر به تولید اکسیژن با خلوص 90 درصد است که باتوجه به تشخیص پزشک و شرایط بیمار قابل تنظیم است.

گودرزی می گوید؛ تا قبل از استفاده از دستگاه های اکسیژن ساز از کپسول های اکسیژن پرفشار استفاده می شد که بسیار خطرناک است و احتمال انفجار و احتراق دارند. فشار کپسول های اکسیژن 150 بار است که مانند فشار یک بمب است. با مولد اکسیژن ساز نیازی به کپسول اکسیژن فشار بالا نیست و می تواند اکسیژن مورد نیاز را با فشار پنج بار تأمین کند. یکی دیگر از مسائل استفاده از کپسول های اکسیژن ساز حمل ونقل و شارژ مجدد آنها بود که این مسائل به لطف مولدهای اکسیژن ساز حل شده اند.

اکسیژن ساز دستگاه بزرگی است و تولید آن زمان بر است. این شرکت قادر به تولید یک تا دو دستگاه در هفته است اما توان افزایش میزان تولید تا چهار دستگاه در هفته نیز را دارد. اکسیژن ساز از چند دستگاه دیگر از جمله کمپرسور، درایر، مخزن ذخیره هوا، فیلتراسیون و مخزن ذخیره اکسیژن تشکیل می شود و درواقع یک پکیج کامل است و به همین دلیل تولید آن زمان بیشتری می گیرد.

پیشرفتی که با بی توجهی مسئولان در نطفه خفه شد

به گفته مدیرعامل این شرکت دانش بنیان؛ یکی از برنامه های ما تولید اکسیژن سازهای خانگی بود، نمونه اولیه این محصول نیز ساخته شد و راه اندازی خط تولید آن در دست اقدام بود. این محصول مورد توجه کنندگان ارگان های نظامی قرار گرفته بود و سفارش خرید آن را نیز داده بودند. با این حال به دلیل عدم تأمین منابع مالی این برنامه به سرانجامی نرسید. تخصص شرکت ما سیستم های اکسیژن ساز است. نیاز و تقاضا به دستگاه اکسیژن در کشور باعث شد تا تمرکز و وقتمان را روی طراحی و ساخت دستگاه اکسیژن ساز خانگی بگذاریم.

گودرزی می گوید؛ زمان زیادی را صرف طراحی و بومی سازی دستگاه اکسیژن ساز خانگی کردیم؛ چراکه علاوه بر تأمین نیاز ارگان ها و سازمان ها، مانع از خروج ارز می شد و وابستگی به کشورهای دیگر را نیز کاهش می داد. با وجود این که محصولات نوینی را برای نخستین بار در کشور طراحی و تولید کرده ایم اما تا به امروز هیچ سازمان یا نهادی تسهیلاتی در اختیار ما قرار نداده است. این در حالی است که شرکت نه تنها پتانسیل اشتغال زایی دارد بلکه می تواند وابستگی به کشورهای دیگر را کاهش دهد .

همت و غیرت دانش بنیان راهی به سوی جهش تولید

مخازن کرایوژنیک محصولی است که معمولا از کشورهای خارجی وارد می شود و نمونه 25 تنی دست دوم آن از اوکراین با قیمت 2 میلیارد تومان خریداری می شود. علاوه بر این حمل ونقل و انتقال آن از کشوری دیگر به ایران بسیار زمان بر و هزینه بر است. این شرکت دانش بنیان پیروز به بومی سازی این مخازن شده و سال گذشته خط تولید آن راه اندازی کرده است. تا به امروز چند نمونه ای از مخازن کرایوژنیک این شرکت ساخته و به بازار ارائه شده است.

4021/پ

pariha.com: پریها مجله گردشگری، خبری، موفقیت، آشپزی و سرگرمی میباشد.

منبع: خبرگزاری دانشگاه آزاد آنا
انتشار: 24 مهر 1400 بروزرسانی: 24 مهر 1400 گردآورنده: 1com.ir شناسه مطلب: 31669

به "همت دانش بنیانی به داد بیماران کرونایی رسید، تولید دستگاه اکسیژن ساز خانگی چشم به راه حمایت مالی" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "همت دانش بنیانی به داد بیماران کرونایی رسید، تولید دستگاه اکسیژن ساز خانگی چشم به راه حمایت مالی"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید