هشدار نسبت به فرسایش سالانه یک میلیارد تن خاک کشور ، وجود 300 هزار حلقه چاه غیرمجاز

به گزارش مجله یک کامپیوتر، معاون پژوهشی پژوهشکده حفاظت خاک و آبخیزداری وزارت جهاد کشاورزی از فرسایش سالانه یک میلیارد تن خاک ایران اطلاع داد.

هشدار نسبت به فرسایش سالانه یک میلیارد تن خاک کشور ، وجود 300 هزار حلقه چاه غیرمجاز

دکتر محمود عرب خدری در نشست با مدیران ادارات منابع طبیعی و آبخیزداری خراسان رضوی گفت: میزان فرسایش خاک در کشور ما بسیار زیاد است و باید فکری به حال آن کرد.

وی با بیان اینکه در حوزه مباحث آبخیزداری طبق قانون برنامه ششم توسعه در دو مورد مهم شامل کاهش فرسایش خاک و مشارکت در تغذیه آبخوان ها دو وظیفه عمده بر عهده متولیان امر گذاشته شده است اضافه نمود: فرسایش خاک در کشور موجب شسته شدن خاک های حاصلخیز، ورود این خاک ها به رودخانه و سدها، کاهش فراوریات و نیز ضعیف شدن خاک می گردد. ضمن اینکه از طرف دیگر این وضعیت موجب گل آلود شدن رودخانه و پر شدن مخازن سدها و تاثیر منفی بر بهره برداری از آب های زیرزمینی می گردد.

او گفت: اکنون حدود 700 هزار حلقه چاه در کشور داریم که 300 هزار حلقه از این تعداد غیر مجاز هستند و به دلیل بهره برداری بیش از اندازه از آب های زیرزمینی، فرونشست زمین در دشت ها نیز به مسائل اضافه نموده شده است.

عرب خدری ادامه داد: این وضعیت سبب شده است سطح آب های زیرزمینی افت شدید پیدا کند و بعضی دشت ها به عنوان دشت ممنوعه شناخته گردد.

وی با بیان اینکه بیشتر فرسایش در اراضی کوهستان و شیب دار است گفت: در این راستا تکنیک هایی توسعه داده شده که بتوان بر پوشش گیاهی این اراضی اضافه نمود زیرا هر چه پوشش گیاهی مطلوب تر گردد، از فرسایش خاک جلوگیری شده و جمع آوری آب باران نیز بیشتر می گردد.

وی با بیان اینکه ایران کشوری است که عمده آن خشک و نیمه خشک است اضافه نمود: پوشش گیاهی ضعیف در اراضی شیب دار و بعضی مناطق کوهستانی موجب می گردد فرسایش خاک در این مناطق بیشتر باشد و به همین دلیل بر روی استحصال آب باران به وسیله روش پخش سیلاب در آبخوان تمرکز شده است.

عرب خدری گفت: آب های سیلابی با رسوب بسیار و شدت فراوان موجب تخریب زیاد می گردد و می توان با احداث بند در راستا رودخانه ها و منحرف کردن راستا سیلاب آن را به سوی عرصه های فاقد پوشش گیاهی راهنمایی کرد.

وی گفت: در این راستا هم اکنون 37 ایستگاه پخش سیلاب یا آبخوان در کشور داریم که طی 20 سال گذشته 2 میلیارد متر مکعب آب از این طریق ذخیره شده است که یک میلیارد و 200 میلیون متر مکعب آن به تغذیه آبخوان ها رسیده و بقیه صرف فراوری پوشش گیاهی منطقه شده است.

وی ادامه داد: طبق برآوردهای صورت گرفته این شیوه تاثیر بسیار خوبی در تغذیه آب های زیرزمینی دارد و ده ها برابر از روش سدسازی ارزان تر است.

معاون پژوهشکده حفاظت خاک و آبخیزداری با بیان اینکه سالانه 2 تا سه متر از آب سدها تبخیر می گردد اضافه نمود: با راهنمایی آب به زیر زمین از تقطیر، آلودگی و هر گونه خسارت به آن جلوگیری شده و به تغذیه قنوات یاری می گردد.

pariha.com: پریها مجله گردشگری، خبری، موفقیت، آشپزی و سرگرمی میباشد.

منبع: همشهری آنلاین
انتشار: 24 مهر 1400 بروزرسانی: 24 مهر 1400 گردآورنده: 1com.ir شناسه مطلب: 15318

به "هشدار نسبت به فرسایش سالانه یک میلیارد تن خاک کشور ، وجود 300 هزار حلقه چاه غیرمجاز" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "هشدار نسبت به فرسایش سالانه یک میلیارد تن خاک کشور ، وجود 300 هزار حلقه چاه غیرمجاز"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید