منوچهر متکی: از عربستان و امارات ناراحت هستیم ، اما......

به گزارش مجله یک کامپیوتر، ایسنا نوشت: وزیر امور خارجه پیشین کشورمان ، با اشاره به بعضی از دلخوری های ایران از مقامات سعودی و اماراتی در عین حال گفت: اما ما فراموش نمی کنیم آن کسی که در سنگر اصلی شب و روز در مقابل ما واقع شده است آمریکاست نه سعودی و امارات.

منوچهر متکی: از عربستان و امارات ناراحت هستیم ، اما......

منوچهر متکی عصر روز پنجشنبه در مراسم اختتامیه اولین المپیاد سراسری شبیه سازی مذاکرات بین المللی ابتکار صلح هرمز مبتنی بر دیپلماسی مالی که در دانشگاه امام صادق(ع) برگزار گردید، اظهار کرد: سیاست خارجی، وظیفه پل زدن دولت - ملت با کشورهای دیگر را برعهده دارد و کشورها سعی می نمایند بر اساس منافع خود در این راستا عمل می نمایند.

وی با بیان این که طرح صلح هرمز نشانگر اراده ایران برای افزایش همکاری با کشورهای منطقه است اعلام نمود: اولویت یک ایران، همکاری منطقه ای براساس ظرفیت های منطقه ای است اما دیگران حریت و آزادی لازم را برای تصمیم گیری ندارند و بنابراین خواسته یا ناخواسته پای دیگران درخصوص مسائل منطقه ای باز شد.

وی اضافه نمود: الان هم بحث کنشگران منطقه ای و فرامنطقه ای مطرح است. آمریکا القا می نماید من باید همه جا باشم از نفتا تا آسه آن، از ناتو و اتحادیه اروپا تا شورای همکاری خلیج فارس. اگر بنا باشد در مسائل منطقه ای دیگران نقش داشته باشند، ما در توازن این ورود می توانیم اثرگذار باشیم و باید بر روی آن تاکید کنیم.

وزیر امور خارجه پیشین کشورمان با تاکید بر این که گام های جانبی در حوزه روابط دو جانبه در پیشبرد طرح هرمز موثر است، گفت ما با عمان، قطر و کویت روابط عادی داریم. امارات پس از تحولات اخیر در منطقه ای ،مقداری تغییر مشی داده است،عربستان پس از باتلاق یمن به دنبال گریزگاه می شود که به نوعی بتواند این بحران را به سامان برساند. در چنین شرایطی ایران در روابط با همسایگان صرف نظر از مواضع متفاوت با آن ها در بعضی از مسائل ، باید اصل روابط را در نظر بگیرد و به دنبال توسعه هرچه بیشتر مناسبات خود با کشورهای همسایه و منطقه باشد.

این دیپلمات پیشین کشورمان با بیان این که آمریکا در افغانستان و عراق کوشش می نماید دولت هایی که متحد او و دشمن ایران هستند سرکار باشند ، گفت: ایران حق دارد برای مقابله با این استراتزی در منطقه حضور داشته و نفش آفرینی کند.

وزیر امورخارجه پیشین کشورمان با تاکید بر این کهطرح صلح هرمز دست هوشمندانه ایران برای همکاری و دوستی در منطقه را نشان می دهد،در بخش پایانی صحبت های خود توضیح داد: علیرغم این که از عربستان و امارات ناراحت هستیم اما فراموش نمی کنیم آن کسی که در سنگر اصلی، شب و روز در مقابل ما قرار گرفته است آمریکاست نه سعودی و امارات.

2323

pariha.com: پریها مجله گردشگری، خبری، موفقیت، آشپزی و سرگرمی میباشد.

منبع: خبرآنلاین
انتشار: 24 مهر 1400 بروزرسانی: 24 مهر 1400 گردآورنده: 1com.ir شناسه مطلب: 18906

به "منوچهر متکی: از عربستان و امارات ناراحت هستیم ، اما......" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "منوچهر متکی: از عربستان و امارات ناراحت هستیم ، اما......"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید