مجله وزن جهان؛ رسانه شعر ایران

به گزارش مجله یک کامپیوتر، در جامعه امروزی، متاسفانه از اعتبار شعر کم شده است و سایر حوزه های فرهنگ و هنر چنان پیشرفتی داشته اند که جای شعر را گرفته اند. اما شعر هنوز مخاطبان خاص خود را دارد که از جهانی شعر، اتفاقات و رویدادهای مربوط به شعر استقبال چشمگیری می نمایند. اما جای خالی یک رسانه مستقل برای شعر در ایران خالی بود که به همت پوریا سوری اولین مجله مستقل در زمینه شعر و شاعری با عنوان مجله وزن جهان؛ رسانه شعر ایران شروع به کار نموده است.

مجله وزن جهان؛ رسانه شعر ایران

مجله وزن جهان هم اشعار کلاسیک هم شعر نیمایی و معاصر را مورد توجه قرار داده است. همچنین در این مجله، گزارشات و اتفاقات مرتبط با جهانی شعر و شاعری و جریان های ادبی را برای مخاطبان خود در نظر گرفته است.

پوریا سوری شاعر، روزنامه نگار، صاحب امتیاز و مدیرمسئول و عضو شورای سردبیری وزن جهان؛ درباره شکل گیری مجله گفت: ایده اولیه مجله وزن جهان به ده سال پیش برمی گردد که من در روزنامه فرهیختگان صفحه ای به نام چاپ اول را منتشر می کردم که ستونی داشت به نام وزن جهان. در آن صفحه هفتگی از تمامی جریان های ادبی و تمام کسانی که به صورت حرفه ای به شعر می پرداختند، اشعاری چاپ می شد. از شعر سپید و شعر تصویری گرفته تا ترانه و اشعار کلاسیک. بازخورد مثبت آن یک صفحه مرا مجاب کرد که این صفحه می تواند گسترش یابد و به تعداد صفحات یک مجله رسانده گردد و با عنوان یک نشریه تخصصی منتشر گردد.

در بخشی از مطلب این مجله درباره وزن جهان آمده است: وزن جهان، کجای شعر ایستاده است؟ وزن جهان ماهنامه ای از شعر لبالب و خانه شعر است. وزن جهان می خواهد کنار برنای پیر شعر بنشیند و از هجمه دلتان خوش است! چه کسی شعر می خواند نترسد و زیر نام مستقل و بلند شعر فارسی، مجله ای مستقل باشد که دستش روی زانوی خودش است و امیدش به خیال شاعران ایران.

علی مسعودی نیا، شاعر و مترجم و فرزام حسینی دیگر اعضای شورای سردبیری وزن جهان هستند.

اولین شماره وزن جهان، با پرونده ای درباره نیما یوشیج و بازخوانی اشعار او و با آثاری متعدد از شاعران استان های مختلف و شاعران آن سوی مرزها در اولین روز خرداد 98 منتشر شده است که حدود 210 صفحه است و برخلاف سایر نشریه ها که ادعای ادبی دارند، 80 درصد مطالب آن درباره شعر است و تمرکز خاصی روی شعر دارد. اگر از علاقه مندان شعر هستید حالا یک پایگاه معتبر برای خواندن و حتی خوانده شدن دارید.

شاعران معاصر حالا مجله ای برای خودشان دارند که بازتاب کلمات آن ها باشد. برای نمونه در بخشی از مجله وزن جهان شعری از شهاب مقربین را می خوانید:

اگر لختی در این ساعت

طوفان شن آرام می گرفت

پیدایش می کردیم

مثل ما زیاد پیدا می شد

در زمین و آسمان

زیر آفتاب زیر ماه

می دویدند می پریدند غوطه می خوردند در آب و خاک

و گاهی یکی که معلوم نبود بود یا نبود

با سیمای ما

از میان ما می رفت

از بالماسکهای با ماسک های مثل هم

و گاهی که شن های این ساعت فرو می ریختند

دوباره رودخانه خود را جاری می انگاشتیم

انگار ما هر بار پا در همان رودخانه می گذاشتیم

چهره هامان را هزار بار شستیم

اما طوفان شن

از ما تندیسی ساخته بود و با خود جا به جا می کرد

انگار ما هیچگاه پا در آن رودخانه نگذاشتیم…

شما می توانید نسخه الکترونیکی این مجله را نصف قیمت کاغذی آن، از اپلیکیشن فیدیبو دریافت کنید.

pariha.com: پریها مجله گردشگری، خبری، موفقیت، آشپزی و سرگرمی میباشد.

منبع: دیجیکالا مگ
انتشار: 24 مهر 1400 بروزرسانی: 24 مهر 1400 گردآورنده: 1com.ir شناسه مطلب: 9063

به "مجله وزن جهان؛ رسانه شعر ایران" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "مجله وزن جهان؛ رسانه شعر ایران"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید