فرصت یکماهه نوآموزان برای سنجش سلامت ، دانش قبلی تاثیری در تست های هوش آزمون های سمپاد ندارد

رئیس سازمان آموزش و پرورش استثنایی با بیان اینکه تا کنون یک میلیون نفر در طرح سنجش سلامت نوآموزان سنجش گردیده اند گفت: برآورد ما این است 400 هزار نفر باقی مانده اند و در این یک ماه باید مراجعه نمایند. تا کنون 3200 نفر به مدارس استثنایی ارجاع گردیده اند و این پایگاه ها تا سرانجام شهریور فعال هستند.

فرصت یکماهه نوآموزان برای سنجش سلامت ، دانش قبلی تاثیری در تست های هوش آزمون های سمپاد ندارد

به گزارش خبرنگاران، مجید قدمی در نشست خبری که در نمایشگاه دستاوردها و عملکرد یک ساله وزارت آموزش و پرورش در دبیرستان البرز برگزار گردید با بیان اینکه روینمودهای آموزش و پرورش نوین این است که بچه ها را نباید در مدارس خاص قرار داد زیرا باید در مدارس عادی در کنار سایر دانش آموزان قرار بگیرند تا بتوانند برای زندگی آماده شوند گفت: اولویت ما آموزش و پرورش فراگیر است. وی اضافه کرد: هنوز برای آسیب دیدگان ذهنی وارد مقوله آموزش و پرورش فراگیر نگردیده ایم، اما در روستاها کمتر از صدنفر به صورت آزمایشی وارد مدارس عادی شدند. قدمی با بیان اینکه آموزش فراگیر طرحی همه جانبه است گفت: این طرح باعث رشد سایر دانش آموزان می گردد زیرا معلم باید خود را رشد دهد و تقویت کند تا بتواند دانش آموزان با نیازهای ویژه را در کنار دانش آموزان عادی تربیت کند. معاون وزیر آموزش و پرورش به برگزاری دوره های آموزشی و فراوری فیلم های آموزشی برای آمادگی معلمان عادی مدارس فراگیر اشاره نمود و گفت: سازمان آموزش و پرورش استثنایی، سازمانی تخصصی است. وی درباره چاپ و آماده سازی کتب درسی مطرح کرد: کلیه کتب چاپ گردیده و بیش از 95 درصد به مدارس ارسال گردیده است، فقط کتب نابینایان در مرحله نهایی چاپ است. کتب دانش آموزان آسیب دیده ذهنی را خودمان چاپ و کتب نابینایان را خودمان به بریل تبدیل می کنیم. قدمی ادامه داد: در قالب طرح خدمات حمایتی16 هزار و 539 پرونده در سه سال گذشته با رقمی بالغ بر 10 میلیارد تومان رسیدگی و مبالغ خدماتی چون خرید سمعک، عینک، واکر، ویلچر، کاشت حلزون، خدمات جراحی و دندانپزشکی پرداخت شد. رئیس سازمان آموزش و پرورش استثنایی با بیان اینکه معتقدیم باید پکیج خدمات جامعی برای دانش آموزان داشته باشیم مطرح کرد: سال جاری پیش بینی می کنیم سه میلیارد تومان برای این طرح هزینه کنیم که بستگی به میزان تخصیص اعتبارات دارد. وی در پاسخ به شبهاتی پیرامون آزمون ریون که برای آزمون ورودی مدارس سمپاد درنظر گرفته گردیده بود گفت: مسئولیت طراحی سوال بر عهده ما نبود. قبلا آزمون ها روایی و اعتبار نداشت. بنده هم در گروه جمعی از متخصصان طراحی سوالات و شیوه گزینش بودیم که به سازمان ما نسبت داده شد. گفته شد تست ریون در بیرون وجود داشته و برخی آن را بلد بوده و کار نموده بودند در حالی که تست های هوشی همه در بازار وجود دارد.ضمن آنکه تست درست کردن هم به سادگی امکان پذیر نیست. وی ادامه داد: ریون تنها تست استاندارد هوشی گروهی فارسی و در زمره 10 تست برتر هوشی دنیاست. ریون دومین تست گروهی معتبر دنیاست. به هیچ وجه وابستگی به فرد ندارد و حافظه قبلی در آن تاثیرگذار نیست و ماتریس پیش رونده است. خانه روانشناسان و مشاوران این تست را تایید نموده اند.جهش تحصیلی هم تست وکسلر است که آن هم در بیرون و در بازار موجود است. فکر نکنید چون تست در بیرون هست قابلیت اجرایی اش را از دست می دهد. این تست وابستگی به دانش قبلی فرد ندارد. قدمی تاکید نمود: انتخاب این تست یک گام به جلو بوده و نتایح اولیه هم کاملا نشان می دهد شرایط، شرایط علمی بوده است. همه انتظار داشتند از همین کتب موجود مجددا سوالاتی طرح گردد که این اتفاق نیفتاد. رئیس سازمان آموزش و پرورش استثنایی اضافه کرد: سال قبل 9591 نفر درخواست جهش داشتند که از این تعداد حدود 4824 نفر پذیرش شدند. وی با بیان اینکه شدیدا با کمبود نیروی انسانی روبرو هستیم مطرح کرد: ابتدا در ساماندهی، معلمان مدارس استثنایی تامین می شوند و بعد سیستم تلفیق و پشتیبانی. از طریق مدارس پشتیبان دانش آموزان طرح فراگیر را رصد می کنیم. با توجه به کاهش نیروهای رابط، محتوایی را تهیه کردیم تا از طریق فیلم های آموزشی موارد را فراگیرند. قدمی به خروج سالانه 600 نفر نیرو از سیستم و ورود و جایگزینی یک سوم آنها از طریق دانشگاه فرهنگیان اشاره نمود و درباره دانش آموزان دیرآموز گفت: سال قبل حدود 68هزار دانش آموز دیرآموز شناسایی کردیم که از کم توان های ذهنی 15 نمره بالاتر و از دانش آموزان عادی 15 نمره هوشی کمتر هستند. اینها به مدارس عادی راهنمایی می شوند اما به معلمان آموزش می دهیم چگونه با آنها کار نمایند. رئیس سازمان آموزش و پرورش استثنایی با بیان اینکه تا کنون یک میلیون نفر در طرح سنجش سلامت نوآموزان سنجش گردیده اند گفت: برآورد ما این است 400 هزار نفر باقی مانده اند و در این یک ماه باید مراجعه نمایند. تا کنون 3200 نفر به مدارس استثنایی ارجاع گردیده اند و این پایگاهها تا خاتمه شهریور فعال هستند.

وی با بیان اینکه 90 درصد دانش آموزان دارای معلولیت را به مدارس عادی راهنمایی می کنیم گفت: یعنی به خانواده ها می گوییم فرزند شما مشکل بینایی دارد و می تواند در مدرسه عادی درس بخواند اما خانواده خودش انتخاب می نماید. قدمی در پاسخ به کمپین فرزندت_کجاست؟ گفت: سه فرزند دارم، یکی از آنها ازدواج نموده و خارج از کشور در کانادا تحصیل می نماید و بورسیه بود و ریالی از داخل به وی داده نگردیده است. یک دخترم دانشجوی دانشگاه شهید بهشتی و پسرم مهندس صنایع است و در داخل کشور هستند. رئیس سازمان آموزش و پرورش استثنایی درباره اینکه آیا مشمول قانون منع بکارگیری بازنشستگان می گردد یا خیر؟ گفت: بنده هیئت علمی دانشگاه و پژوهشگاه مطالعات هستم و این قانون مشمول بنده و همکاران شبیه من نمی گردد.

وی با بیان اینکه در حال حاضر 150 هزار دانش آموز با نیازهای ویژه داریم که 75 هزار نفرشان در مدارس خاص تحصیل می نمایند و مابقی دانش آموزان تحت پوشش آموزش تلفیقی و فراگیر هستند گفت: هدف ما شناسایی به موقع دانش آموزان با نیازهای ویژه است. به دنبال این هستیم که به سرعت تشخیص و مداخله کنیم و به همین علت سنجش نوآموزان بدو ورود به دبستان را به یک سال زودتر برای پیش دبستانی ها انجام دادیم و سال قبل حدود 300 تا 400 هزار پیش دبستانی در سنجش شرکت کردند. به گفته قدمی در مدارس استثنایی، بیش از 55 هزار دانش آموز آسیب دیده ذهنی و بیش از 6000 دانش آموز دو معلولیتی حضور دارند.

منبع: خبرگزاری ایسنا

به "فرصت یکماهه نوآموزان برای سنجش سلامت ، دانش قبلی تاثیری در تست های هوش آزمون های سمپاد ندارد" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با فرصت یکماهه نوآموزان برای سنجش سلامت ، دانش قبلی تاثیری در تست های هوش آزمون های سمپاد ندارد

نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید