دو قطعنامه برای ونزوئلا در راه شورای امنیت

به گزارش مجله یک کامپیوتر، نیویورک- خبرنگاران- ادامه فضاسازی آمریکا علیه ونزوئلا باعث شد که این عضو دائم شورای امنیت قطعنامه ای را برای آنچه تسهیل یاری های انسان محبت آمیز نامیده است به شورا ارائه دهد اما روسیه که آن را مداخله در امور داخلی می داند هم قطعنامه دیگری پیشنهاد داده است.

دو قطعنامه برای ونزوئلا در راه شورای امنیت

به گزارش خبرنگار خبرنگاران، شورای امنیت سازمان ملل متحد با اصرار آمریکا روز سه شنبه نشستی را با موضوع ونزوئلا برگزار کرد. در این نشست الیوت آبرامز نماینده ویژه آمریکا در امور ونزوئلا هم حضور یافت.

او اطلاع داد که به زودی قطعنامه ای برای آنچه که تسهیل در ارسال یاری های انسان محبت آمیز به ونزوئلا نامید، به شورای امنیت ارائه خواهد شد.

قرار است در نشست بعدازظهر پنج شنبه شورای امنیت به این قطعنامه رسیدگی گردد اما بر اساس آنچه که تا کنون به دست آمده است، آمریکا در این قطعنامه نه فقط به موضوع یاری های انسانی پرداخته بلکه موضوع برگزاری انتخابات آزاد، عادلانه و شفاف هم اشاره نموده است.

از فضای شورای امنیت تعیین است که این قطعنامه حمایت کشورهای اروپایی و آمریکای لاتین عضو شورای امنیت را دارد و قطعا با مخالفت روسیه و چین وتو خواهد شد.

در برابر این قطعنامه، روسیه هم قطعنامه ای را ارائه خواهد نمود که در آن مساله ونزوئلا یک مساله داخلی شمرده شده و خواهان حل و فصل مسالمت آمیز آن می گردد.

در این قطعنامه هرگونه مداخله نظامی، رد و خواهان عدم مداخله کشورها در امور داخلی ونزوئلا شده و در عین حال تاکید می نماید یاری های انسان محبت آمیز باید در قالب بین المللی و با همکاری دولت قانونی و مشروع ونزوئلا انجام گردد.

به نظر می رسد این قطعنامه هم نتواند رای اکثریت را به دست آورد و در شدیدترین حالت از طرف آمریکا، انگلیس و فرانسه وتو خواهد شد.

از این رو، انتظار نمی رود شورای امنیت بتواند به قطعنامه ای دست یابد مگر اینکه در این ساعات باقی مانده، دو طرف به توافق برسند که شواهد از دور بودن آن حکایت دارد.

بحران ونزوئلا از ژانویه 2019، پس از آن شروع شد که خوان گوایدو با هماهنگی واشنگتن در خیابان های کاراکاس خود را رئیس جمهوری ونزوئلا نامید و کاخ سفید و شخص ترامپ هم بلافاصله او را به رسمیت شناختند.

تا کنون بعضی کشورهای اروپایی و آمریکای لاتین هم گوایدو را به عنوان رئیس جمهوری موقت ونزوئلا به رسمیت شناخته و خواهان برگزاری انتخابات آزاد، عادلانه و شفاف شده اند اما روسیه، چین، بعضی کشورهای آمریکای لاتین، تعداد زیادی از کشورهای جنبش عدم تعهد به همراه ارتش و دیوان عالی قضایی ونزوئلا این روند را نوعی کودتا و مداخله در امور داخلی کشورها و مغایر قوانین بین المللی و منشور ملل متحد دانسته و از تداوم دولت نیکلاس مادورو حمایت نموده اند.

اروپام*1429

pariha.com: پریها مجله گردشگری، خبری، موفقیت، آشپزی و سرگرمی میباشد.

منبع: ایرنا
انتشار: 24 مهر 1400 بروزرسانی: 24 مهر 1400 گردآورنده: 1com.ir شناسه مطلب: 4935

به "دو قطعنامه برای ونزوئلا در راه شورای امنیت" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "دو قطعنامه برای ونزوئلا در راه شورای امنیت"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید