در نامه ای به سازمان ملل متحد؛ روانچی:دنبال جنگ نیستیم اما اگر تحمیل گردد، قاطعانه دفاع می کنیم

به گزارش مجله یک کامپیوتر، نماینده دائم ایران در سازمان ملل گفت: ایران به دنبال ایجاد جنگ نیست اما اگر دیگران آنرا تحمیل نمایند، قاطعانه از امنیت ملت و کشور دفاع خواهد نمود.

در نامه ای به سازمان ملل متحد؛ روانچی:دنبال جنگ نیستیم اما اگر تحمیل گردد، قاطعانه دفاع می کنیم

به گزارش حوزه ، مجید تخت روانچی در نامه ای که روز دوشنبه متن آن منتشر شد، خطاب به دبیرکل سازمان ملل متحد و رئیس شورای امنیت آورده است: من این نامه را در خصوص وضعیت امنیتی هشدار دهنده اخیر در منطقه خلیج فارس به شما می نویسم.

وی اضافه نمود: در حال حاضر علائمی وجود دارد که محافل خاصی خارج از این منطقه، به وسیله دروغ پراکنی، ارائه اطلاعات جعلی و اخبار گمراه کننده و با اتکا به حمایت متحدان خود در خاورمیانه و همچنین اعزام نیروی دریایی به منطقه، در صدد تعقیب منافع غیرمشروع خود هستند.

نماینده دائم ایران در سازمان ملل متحد ادامه داد: هدف آن ها تفرقه افکنی افزون تر بین کشور های منطقه خلیج فارس و کاهش هرچه بیشتر اعتماد بین آن ها و نیز افزایش ناامنی و تنش در این منطقه پیشاپیش تنش آلود است. اگر این وضعیت مهار نگردد، ممکن است دیر یا زود از کنترل خارج و به یک بحران غیرضروری دیگر در این منطقه منجر گردد.

تخت روانچی اضافه نمود: جمهوری اسلامی ایران بار ها درباره نیات فتنه انگیزانه چنین محافلی و پیامد های گسترده منطقه ای و بین المللی اهداف آن ها هشدار داده است.

وی با تاکید بر اینکه ایران همواره درگیری و جنگ را رد نموده و می نماید و هرگز جنگ را به عنوان یک گزینه یا راهبرد جهت تعقیب سیاست خارجی خود انتخاب نخواهد نمود، اظهار کرد: با این حال، باید به صراحت اعلام کنم که اگر جنگ بر ما تحمیل گردد، ایران با استفاده از حق ذاتی دفاع مشروع خود، قاطعانه از ملت خویش دفاع و از منافع خود حفاظت خواهد نمود.

نماینده دائم ایران در سازمان ملل متحد توضیح داد: با توجه به مراتب فوق و وضعیت آشفته کنونی منطقه که چشم انداز روشنی نیز برای آن متصور نیست، جامعه بین المللی به خصوص سازمان ملل متحد نمی توانند و نباید نسبت به برخورد با ریشه های آن بی تفاوت باشند.

تخت روانچی اضافه نمود: اگر این مسائل به طور کامل حل نگردد، دامنه هرگونه درگیری احتمالی به سرعت از سطح منطقه ای فراتر رفته و با اطمینان پیامد های جدی و گسترده ای بر صلح و امنیت بین المللی خواهد داشت.

وی ادامه داد: عدم اقدام، یک رهیافت باخت ـ باخت بوده و می تواند به یک فاجعه منجر گردد که باید از آن اجتناب گردد. در واقع، تنها راهکار، اتخاذ رویکرد برد ـ برد به وسیله مشارکت فعالانه است.

سفیر ایران در سازمان ملل متحد اضافه نمود: بر این اساس، از نظر جمهوری اسلامی ایران، مسائل امنیتی پیچیده فعلی منطقه فقط به وسیله تعامل سازنده و گفت وگو میان کشور های حوزه خلیج فارس مهار و حل و فصل شدنی است.

تخت روانچی توضیح داد: چنین گفت وگوی منطقه ای باید بر احترام متقابل و همچنین اصول کلی پذیرفته شده و اهداف مشترک، به ویژه احترام به حاکمیت، یکپارچگی سرزمینی و استقلال سیاسی همه کشورها؛ نقض ناپذیری مرز های بین المللی؛ عدم دخالت در امور داخلی؛ حل و فصل مسالمت آمیز اختلافات؛ عدم تهدید یا استفاده از زور و ارتقای صلح، ثبات، پیشرفت و رفاه در منطقه راسخ باشد.

وی با اشاره به پیشنهاد محمدجواد ظریف وزیر امور خارجه جمهوری اسلامی ایران تاکید نمود: ایجاد یک مجمع گفت وگوی جمعی در منطقه خلیج فارس برای تسهیل تعاملات، اقدامی است که باید قبل از این انجام می شد.

نماینده دائم جمهوری اسلامی ایران در سازمان ملل متحد گفت: فرآیند مصاحبه های منطقه ای می تواند با تقویت تفاهم، به توافق در خصوص طیف وسیعی از مسائل از جمله اقداماتی جهت تقویت اعتماد و امنیت، مبارزه با تروریسم و افراط گرایی خشونت آمیز و تضمین آزادی دریانوردی و جریان آزاد انرژی منجر گردد. این فرآیند در نهایت حتی می تواند شامل ایجاد ترتیبات رسمی در زمینه عدم تجاوز و همچنین همکاری های امنیتی نیز باشد.

تخت روانچی گفت: به همین دلیل و با توجه به اینکه بند 8 قطعنامه 598 (1987) شورای امنیت، دبیرکل را به آنالیز اقدامات لازم جهت تقویت امنیت و ثبات در منطقه فراخوانده است، جنابعالی می توانید با اجرائی کردن این بند، چتر بین المللی لازم را برای راه اندازی چنین گفت وگوی منطقه ای را فراهم سازید.

وی از رئیس شورای امنیت خواست تا این نامه به عنوان سند شورای امنیت منتشر گردد.

pariha.com: پریها مجله گردشگری، خبری، موفقیت، آشپزی و سرگرمی میباشد.

منبع: باشگاه خبرنگاران جوان
انتشار: 24 مهر 1400 بروزرسانی: 24 مهر 1400 گردآورنده: 1com.ir شناسه مطلب: 7896

به "در نامه ای به سازمان ملل متحد؛ روانچی:دنبال جنگ نیستیم اما اگر تحمیل گردد، قاطعانه دفاع می کنیم" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "در نامه ای به سازمان ملل متحد؛ روانچی:دنبال جنگ نیستیم اما اگر تحمیل گردد، قاطعانه دفاع می کنیم"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید