خطری متوجه نارین قلعه نیست

به گزارش مجله یک کامپیوتر، مدیر پایگاه پژوهشی میراث فرهنگی میبد در اشاره به اخبار و کلیپ منتشرشده در مورد تخریب قسمتی از بنای نارین قلعه گفت: حال نارین قلعه خوب است و خطری متوجه این بنای تاریخی نیست.

خطری متوجه نارین قلعه نیست

میراث آریا: روابط عمومی اداره کل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی استان یزد، عبدالمهدی همت پور روز شنبه 26 تیرماه در رابطه با انتشار کلیپی در فضای مجازی از شرایط نارین قلعه گفت: شاهد گذاری انجام گرفته روی دیوار که در سال 1379 نصب شده کوچک ترین جابه جایی نداشته است.

مدیر پایگاه پژوهشی میراث فرهنگی میبد با اشاره به اینکه سال گذشته 5 میلیارد ریال برای بازسازی دیوار شرقی که در معرض آسیب قرار داشت هزینه شده، اضافه کرد: تعمیر کل بنای ارزشمند نارین قلعه به صورت مستمر در دستور کار نهاده شده است و هرساله کارهای بازسازیی با توجه به اعتبارات تخصیصی بر اساس اولویت ها انجام می گیرد.

همت پور تأکید کرد: نارین قلعه در برترین شرایط خود، از زمان تأسیس پایگاه پژوهشی میبد نهاده شده است.

او فراوری و انتشار این کلیپ ها را موجب سلب اعتماد دلسوزان عرصه میراث فرهنگی دانست و اسم کرد: اگر زمانی آسیب واقعی به آثار تاریخی میبد برسد و رسانه ها از سر دلسوزی بخواهند اطلاع رسانی صحیح نمایند، باورپذیری آن به وسیله مردم سخت خواهد شد که خود همین موضوع آسیب جدی برای آثار ارزشمند میراثی به تعداد می رود.

مدیر پایگاه پژوهشی میراث فرهنگی میبد در ادامه از مردم خواست این گونه خبرها را به وسیله خبرگزاری ها و پایگاه های خبری معتبر دنبال نمایند و به اظهارنظرهای غیر کارشناسی توجه ننمایند.

نارین قلعه یا نارنج قلعه میبد قدیمی ترین بنای استان یزد است و از آن با اسم یکی از قدیمی ترین بناهای خشتی ایران و دنیا هم یاد می نمایند که معماری و هنر سازندگان آن، موجب تحسین باستان شناسان و تاریخ دوستان شده است.

این بنای کهن درواقع ارگ حکومتی شهر تاریخی میبد بوده است که در پشته ای طبیعی با ارتفاع بیش از 25 متر همچنان پایدار است و در تاریخ 8 مرداد 1354 و به تعداده 1086 در لیست آثار ملی نهاده شد.

pariha.com: پریها مجله گردشگری، خبری، موفقیت، آشپزی و سرگرمی میباشد.

منبع: توریسم آنلاین
انتشار: 24 مهر 1400 بروزرسانی: 24 مهر 1400 گردآورنده: 1com.ir شناسه مطلب: 60845

به "خطری متوجه نارین قلعه نیست" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "خطری متوجه نارین قلعه نیست"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید