خسارت 6 میلیاردی صنایع فولادی به علت قطع برق

به گزارش مجله یک کامپیوتر، سمینار چالش برق در زنجیره فولاد با حضور تعدادی از مدیران صنایع فولاد، معدن، برق و انرژی و مقامات وزارت صنعت، معدن و تجارت و نیرو در دو پنل تامین پایدار برق در زنجیره فولاد (پشتیبانی، مانع زدایی و اصلاح الگوی مصرف) و سرمایه گذاری صنایع معدنی و فولادی در صنعت برق (منظره، موانع و راهکارها) برگزار گردید.

خسارت 6 میلیاردی صنایع فولادی به علت قطع برق

به گزارش خبرنگاران، سید رسول خلیفه سلطانی، دبیر انجمن فراورینمایندگان فولاد ایران پیش از برگزاری این مراسم، ضمن تاکید براینکه تامین پایدار برق صنایع فولاد یکی از حیاتی های ترین احتیاجهای این صنعت در حال حاضر است، گفت: با اظهارنظرها و اجرای پنل های تخصصی، تمام ابعاد تامین پایدار برق فراورینمایندگان زنجیره فولاد آنالیز و باتوجه به ترکیب حاضران در این سمینار از مدیران وزارت صمت و نیرو تا شرکت های معدنی، فولادی، نیروگاهی و تشکل های تخصصی حوزه برق و انرژی، راه حلهای عملی برای برطرف چالش برق و ابعاد سرمایه گذاری در این حوزه ارائه می گردد.

خسارت 6 میلیارد دلاری صنایع فولادی در سال به علت قطعی برق

بهرام سبحانی- رئیس انجمن فراورینمایندگان فولاد ایران- در مراسم افتتاح این مراسم، ضمن اشاره به اینکه براساس افق منظره فولاد قرار بر این بوده که تا سال 1404 به مقدار 55 میلیون تن ظرفیت فراوری داشته باشیم، اظهار کرد: اما در امسال با کمبود و بحران برق روبرو شدیم. در سال گذشته هم محدودیت گاز و برق وجود داشت و نتیجه این بود که امروز با ظرفیت بالقوه 40 میلیون تن، تنها 30 میلیون تن فراوری داریم.

وی اضافه کرد: در حقیقت با وجود اینکه ظرفیت آماده بهره برداری 40 میلیون تن است اما نتوانتسم به این عدد برسیم. این درحالی است زمانیکه برای یک واحد فراوریی برنامه فراوری تدوین می گردد (با کسر زمان تعمیرات در واحدهای فراوریی)، فرایند فراوری بایستی ادامه دار باشد تا صرفه مالی از بین نرود. حال امروز در این شرایط، 25 میلیون تن ظرفیت نصب شده و موجود در واحدها، بلا استفاده مانده است.

سبحانی با یادآوری اینکه در دهه های 60 و 70 برنامه منسجمی برای فولاد وجود داشت و وزارت معادن و فلزات با برنامه معینی پیش می رفت و بقیه سازمان ها، معادن و نیروگاهها همه بر اساس استراتژی و نظام منسجم برنامه ریزی تعریف شده حرکت می کردند، توضیح داد: اما متاسفانه در دو دهه اخیر این نظام از بین رفته و گویا هیچکس متولی این حوزه نیست.

رئیس انجمن فراورینمایندگان فولاد تاکید نمود: صنعت فولاد احتیاجمند برق است و اکنون در شرایط به وجود آمده اعلام شد که خود واحدها نیروگاه احداث نمایند که این اقدام برای واحدهای عظیم امکانپذیر است اما بخش های کوچک، توان انجام آن را ندارند.

وی توضیح داد: کمبود برق، اتفاقی و غیرقابل پیش بینی نبود. این اتفاق می تواند به علت ضعف در مدیریت انرژی باشد. متاسفانه برای برطرف این مشکل مصرف به مقدار تنها 10 درصد دیماند اتخاذ شد که در حقیقت ناشیانه ترین تصمیم بود. خاموش شدن کوره و ادامه فعالیت بعد از برطرف محدودیت ها برای آماده نگاه داشتن تجهیزات فراوری و عدم خاموشی امکانات می خواهد. تصمیمات غلط و غیر کارشناسی، معضل کمبود برق را افزایش می دهد.

او ابراز امیدواری کرد که دولت نو برای عدم فراوری 10 میلیون تن فولاد از ظرفیت 40 میلیون تنی که به نوعی عدم نفع از فراوری بوده و منجر به از دست دادن شش میلیارد دلار شده است، برنامه داشته باشد؛ چراکه این عدد در اقتصاد کشور بسیارتاثیر گذار است و چندین هزار شغل را تحت تاثیر قرار خواهد داد.

سبحانی تاکید نمود: وزارت نیرو بایستی برای راه اندازی نیروگاه در کنار ما باشد و معین کند در کدام نقاط امکان توزیع برق و به چه مقدار فراهم است. لازم است که تخصیص ارز برای تامین تجهیزات انجام گردد. بعلاوه زمانیکه موضوع قطعی برق وجود دارد، واحدی که فراوری برق انجام می دهد باید از محدودیت های مصرف برق وزارت نیرو معاف گردد.

رئیس انجمن فراورینمایندگان فولاد تاکید نمود: چنانچه موارد و اقدامات اشاره شده انجام گردد، می توان کمبود برق را جبران کرد؛ در غیر این صورت هرسال با محدودیت برق روبرو خواهیم بود و فرصت های صادراتی را از دست می دهیم. این در حالی است که قیمت شمش فولاد طی چند سال گذشته افزایش یافته و اکنون به 600 دلار در هر تن رسیده است. امید است با برگزاری این همایش جهت معینی در جهت تامین برق مورد احتیاج فولادی ها برای فراوری 40 میلیون تن و 55 میلیون تنی ایجاد گردد.

مدل مالی صنعت برق باید تغییر کند

در ادامه سعید زرندی- معاون طرح و برنامه وزارت صنعت، معدن و تجارت - ضمن اشاره به رشد هشت درصدی صنعت کشور در امسال اظهار کرد: سال گذشته علیرغم همه چالش ها، مسائل ناشی از تحریم ها و شیوع کرونا، سال خوبی برای فراوری بود و بخش صنعت و فراوری در جهت رشد حرکت کرد. این شرایط تا سه ماهه نخست امسال هم تداوم داشت.

وی بیان کرد: باتوجه به اینکه وزارت صمت شرایط فراوری محصولات صنعتی و معدنی منتخب را به صورت ماهانه رصد می نماید، 27 محصول را دارای رشد مطلق و حدود 30 محصول را دارای رشد عمدتا بالا اعلام می نماید.

زرندی بیان کرد: ظرفیت فعلی کنستانتره سنگ آهن در کشور حدود 57 میلیون و 660 هزارتن است که 80 میلیون تن در این بخش هدف گذاری شده و در حوزه گندله هم ظرفیت فراوری 47 میلیون و 600 هزار تن است و برای آن هدف گذاری 58 میلیون تنی صورت گرفته است. بعلاوه مقدار ظرفیت فعلی آهن اسفنجی حدود 35 میلیون تن و هدف گذاری در این حوزه بر مبنای 52.7 تن برنامه ریزی شده است و در بخش نورد هدف گذاری 46 میلیون تنی با رسیدن به ظرفیت فراوری 58 میلیون تنی محقق شده است.

این مقام مسئول در وزارت صمت، ضمن تاکید بر اهمیت و نقش صنایع معدنی به ویژه فولاد در گذر از شرایط سخت مالی ناشی از تحمیل تحریم ها، توضیح داد: تقریبا 12 درصد ارزش اضافه نموده صنعت در حوزه فولاد بوده و این به معنای ضرورت یک برنامه ریزی منسجم در این حوزه است.

معاون طرح و برنامه ریزی وزارت صمت در ادامه با استناد به آمار اعلام شده و شرایط خوب فراوری تا سه ماه نخست امسال، تحقق اهداف معین شده را در صورت تامین برق، امکانپذیر دانست و گفت: شرایط فراوری تا خرداد ماه و تا پیش از روبه رو شدن با چالش های تامین برق، رضایت بخش بود اما در سه ماهه گذشته به واسطه عدم تامین برق واحدهای فراوریی به ویژه در بخش سیمان و فولاد دچار مشکل شدیم.

زرندی مقدار خسارت ناشی از قطعی برق واحدهای فولادی (تنها در زیرمجموعه ایمیدرو) را هفته ای 235 میلیون دلار بیان کرد و گفت: برای دستیابی و تحقق هدف 55 میلیون تنی فولاد، حداقل 5000 مگاوات کمبود برق وجود دارد. وزارت صمت در کنار رایزنی ها و پیگیری هایی که با وزارت نیرو جهت تامین برق بخش صنعت انجام داد، پیگیری موضوع سرمایه گذاری در حوزه برق را هم در دستور کار خود قرار داد.

وی سرمایه گذاری بخش صنعت در کنار تغییر مدل مالی صنعت برق و حل مسائل مربوط به اتلاف شبکه را راه حل و تدبیر مناسبی برای کاهش مسائل برق صنایع دانست و اضافه کرد: بخش صنعت در حال حاضر برای تامین 10 هزار مگاوات برق اعلام آمادگی نموده است.

این مقام صنعتی، ضمن تاکید بر اینکه وزارت صمت در سند 1404 مقدار احتیاج و مصرف برق مورد احتیاج صنایع را اعلام نموده بود، توضیح داد: البته اعلام احتیاج به تنهایی کافی نبود و توجه دستگاهی جهت پیگیری و ایجاد هماهنگی برای الزام تامین برق مورد احتیاج بخش صنعت وجود داشت.

زرندی ضمن ابراز امیدواری نسبت به تامین برق پایدار بخش صنعت کشور به وسیله وزارت نیرو و اجرایی شدن طرح تامین 10 هزار مگاوات برق به وسیله بخش صنایع، بر ضرورت تمرکز برای تامین برق و انرژی مورد احتیاج صنایع در ماه های آینده تاکید نمود و گفت: لازم است از هم اکنون تدابیر لازم برای جلوگیری از ایجاد محدودیت در تامین گاز این واحدها در زمستان در نظر گرفته گردد تا دیگر شاهد اینگونه اتفاقات تلخ برای صنعت نباشیم.

معاون طرح و برنامه ریزی وزارت صمت ضمن اشاره به تجربه پیروز سرمایه گذاری بخش صنعت در تامین آب مورد احتیاج خود در پروژه انتقال آب خلیج فارس به فلات مرکزی و استفاده از ظرفیت شرکت های برتر به اسم سرمایه گذار، اظهار کرد: وزارت صمت چالش های صنعت را درک می نماید و با توجه به شرایط و فضای مناسبی که برای فراوری وجود دارد لازم است با ایجاد فرصت سرمایه گذاری به رشد فراوری کشور یاری کنیم.

وزارت نیرو برای عدم قطعی برق بایستی تضمین دهد

در ادامه این سمینار، ناصر تقی زاده -مدیر عامل شرکت معدنی و صنعتی چادرملو- در پنل تخصصی سرمایه گذاری صنایع معدنی و فولادی در صنعت برق (منظره، موانع و راه حلها) ضمن ابراز امیدواری برای آنکه وزارت نیرو در دولت نو رویکرد نوی در پیش گیرد و صنایع فولادی را برای سرمایه گذاری در فراوری برق و احداث نیروگاه تشویق کند، گفت: شرکت معدنی و صنعتی چادرملو برای یک نیروگاه 500 مگاواتی سرمایه گذاری نموده است اما در حال حاضر به علت قوانین وزارت نیرو، فعالیت مجموعه متوقف شده است.

وی تاکید نمود: چادرملو میخواهد که عملیات اورهال (تعمیر و نگهداری) برای نیروگاه خود انجام دهد اما وزارت نیرو این کار را مستلزم جریمه نموده است؛ چراکه هزینه اورهال بسیار بالاست. با این حال شرکت چادرملو حاضر است این هزینه را پرداخت کند اما در مقابل، وزارت نیرو به ما بابت عدم قطعی برق تضمین دهد. ضمن اینکه برای ادامه فعالیت احتیاجمند ارز هستیم که بایستی تامین گردد.

او با بیان اینکه چادرملو به اسم یک سرمایه گذار در حوزه صنعت و فراوری برق است که باید مورد تشویق قرار گیرد، توضیح داد: این درحالی است که سوءمدیریت ها در این زمینه وجود دارد؛ چرا که برای ساعت های مصرف برق هم با وجود اینکه از 10 شب تا هشت صبح که پیک مصرف برق هم نداریم، اجازه فعالیت داده نمی گردد. در حال حاضر تنها به صنایع فولادی فشار وارد شده و مجاز به فعالیت شبانه هم نیستند.

تقی زاده اضافه کرد: اکنون چادرملو برای مصارف آینده و طرح های توسعه ای خود برق فراوری می نماید که با مسائل بسیاری از سوی وزارت نیرو روبرو شده است؛ چنانچه نیروگاه نو هم ساخته گردد تضمینی وجود ندارد که به علت کمبود برق در منطقه مجددا جلوی استفاده از این برق برای چادرملو گرفته نگردد.

وی با بیان اینکه در صنعت برق سرمایه گذاری مالی لازم است، گفت: اکنون 500 مگاوات برق در نیروگاه چادرملو فراوری می گردد و در دیگر شهرها همانند ابرطرف هم نیروگاه وجود دارد که متعلق به چادرملوست؛ در صورتی که تنها صنایع فولادی فعالیت شان متوقف شده که تامین نماینده احتیاج بسیاری از صنایع است.

مدیرعامل چادرملو ضمن اشاره به اینکه در حال حاضر برق 10 واحد فولادی اصلی قطع شده که دور از انصاف است و بعلاوه تشویقی برای سرمایه گذاری وجود ندارد، تاکید نمود: عظیمترین سد مقررات، وزارت نیروست و تا پنج سال آینده هم این مسائل حل نمی گردد؛ بنابراین تامین برق صنایع جز با تشویق انجام نمی گردد اما امید است که وزیر نیروی نو، فرایند مناسبی برای تعامل با صنایع در پیش گیرد.

مدیرعامل چادرملو در سرانجام یادآور شد: بعلاوه دولت بایستی گاز مورد احتیاج صنایع فولادی را هم برای ما تامین کند. ضمن اینکه از دیگر مباحث اصلی، استفاده از انرژی های تنوپذیر است که باز هم در فراوری آن برای ما محدودیت گذاشته و تنها اجازه فراوری 10 مگاوات را داده اند.

آمادگی فولاد مبارکه برای احداث نیروگاهی با ظرفیت حداقل 1500 مگاوات

در ادامه این سمینار، عباس اکبری محمدی-معاون بهره برداری شرکت فولاد مبارکه- هم در پنل تخصصی سرمایه گذاری صنایع معدنی و فولادی در صنعت برق اظهار کرد: شرکت فولاد مبارکه برای احداث نیروگاهی با ظرفیت حداقل 1500 مگاوات و بعلاوه تملک نیروگاه های که سیکل کامل ندارند اعلام آمادگی می نماید. در مدتی که گذشته و با اقداماتی که از سوی وزارت نیرو صورت گرفته، صنعت حکمرانی در برق نزول پیدا نموده و در گام نخست باید این اعتماد از دست رفته مجددا به صنعت برق بازگردد.

وی اضافه کرد: چند برابر شدن یک شبه هزینه برق صنایع فولادی هم از جمله اقداماتی است که به وسیله وزارت نیرو صورت گرفت. شرایط فعلی یک فرصت برای ماست که با تمرکز روی کار و فراوری برق، مشکل را برای بلند مدت حل کنیم. البته باید مباحث برق و محیط زیست و گاز را به صورت معین و در کنار هم قرار دهیم و بر روی آن تمرکز کنیم. در واقع این موضوع را می توان با توجه به تغییرات تکنولوژی که در جهان در حال رخ دادن است و مواردی همانند کربن زدایی مطرح و اجرایی کرد. از سوی دیگر شرایط چندان خوبی برای گاز وجود ندارد؛ پس لازم است مباحث گاز، برق و محیط زیست به صورت بالانس در کنار هم قرار گرفته و فکری برای آن ها گردد.

معاون بهره برداری شرکت فولاد مبارکه ضمن اشاره به برنامه ریزی و سرمایه گذاری شرکت ها برای راه اندازی نیروگاه برق، گفت: بهتر است تفاهم نامه میان وزارت نیرو و وزارت صمت با سرعت بیشتری به جلو رود و موارد سرمایه گذاری تسهیل گردد؛ به این صورت که موارد مبهم برداشته شده و مشوق های لازم برای سرمایه گذاری معین گردد.

اکبری محمدی با بیان اینکه برای رسیدن به این هدف در گام اول بایستی دیدگاه وزارت نیرو اصلاح گردد، تاکید نمود: همانطور که اشاره شد، در حال حاضر شرکت فولاد مبارکه آمادگی خود را برای احداث نیروگاهی به ظرفیت حداقل 1500 مگاوات اعلام نموده، اما نکته اینجاست در مذاکراتی که طی این مدت انجام دادیم، به نظر می رسد روینمودها به گونه ای است که در گذشته هم وجود داشته و باعث به وجود آمدن شرایط فعلی و بحران برق شده است. به طور مثال یکی از نیروگاه هایی که به فولاد مبارکه معرفی شده، قیمتی دوبرابر قیمت نیروگاههای نو دارد.

معاون بهره برداری شرکت فولاد مبارکه ادامه داد: با این طرز فکر و شرایط نمی توان به جلو پیش رفت؛ چراکه شرکت فولادمبارکه سهامداران بسیاری دارد که شامل صندوق های بازنشستگی، عموم مردم و قشر محروم جامعه است و باید این ظرفیت و شرایط مالی به گونه ای تنظیم گردد که تشویقی برای سرمایه گذاری در آن وجود داشته باشد. در این میان مهمترین موضوع که باید اصلاح گردد، مشارکت با ذی نفعان است؛ چراکه در غیر این صورت و فعالیت به صورت یکطرفه، نتیجه ای در بر نخواهد داشت.

pariha.com: پریها مجله گردشگری، خبری، موفقیت، آشپزی و سرگرمی میباشد.

منبع: خبرگزاری ایسنا
انتشار: 24 مهر 1400 بروزرسانی: 24 مهر 1400 گردآورنده: 1com.ir شناسه مطلب: 63513

به "خسارت 6 میلیاردی صنایع فولادی به علت قطع برق" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "خسارت 6 میلیاردی صنایع فولادی به علت قطع برق"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید