خبرنگاران 50 بیمار هپاتیت C کم بضاعت در استان مرکزی رایگان درمان شدند

به گزارش مجله یک کامپیوتر، اراک - خبرنگاران - کارشناس کنترل واحد بیماری های واگیر مرکز بهداشت استان مرکزی گفت: 50 بیمار کم بضاعت مبتلا به هپاتیت C در این استان در قالب برنامه حمایتی دانشگاه علوم پزشکی اراک به صورت رایگان درمان شده و بهبود یافتند.

خبرنگاران 50 بیمار هپاتیت C کم بضاعت در استان مرکزی رایگان درمان شدند

ایمان نویدی روز پنجشنبه به مناسبت هفته ملی اطلاع رسانی هپاتیت در گفت وگو با خبرنگاران اضافه کرد: هیات رئیسه دانشگاه علوم پزشکی اراک در مصوبه ای یک میلیارد ریال برای حمایت درمانی از بیماران کم بضاعت مبتلا به هپاتیت c در استان مصوب کرد که در قالب برنامه 2 سالانه این رقم برای آزمایش های تشخیصی و تامین هزینه دوره دارویی بیماران کم توان مالی صرف شده است.

وی توضیح داد: در ماه های اخیر به دلیل کمبود کیت های آزمایشگاهی و تشخیصی و تنگنای بودجه تداوم اجرای این برنامه با کندی روبرو شده که امید است به زودی فعالیت ها در این راستا تقویت شود.

کارشناس واحدکنترل بیماری های واگیر مرکز بهداشت استان مرکزی اعلام نمود: هزینه درمان دوره سه ماه درمان هپاتیت c بیش از 15 میلیون ریال است که با احتساب ارقام بالای آزمایش های تکمیلی ، تامین آن برای بسیاری از بیماران مبتلا مقدور نیست و می طلبد در سطوح کلان تصمیم سازی سهمی از حمایت بیمه ای برای این قشر در نظر گرفته شود.

بر اساس آمار وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی یک و نیم درصد از جمعیت کشور به هپاتیت B و حدود نیم درصد به هپاتیت c مبتلا هستند که استان مرکزی نیز از این شاخص پیروی می کند.

نویدی با بیان اینکه از سال 1393 تا به امروز سالانه به طور متوسط 100 مورد ابتلا به انواع هپاتیت در سامانه دانشگاه علوم پزشکی استان ثبت شده، توضیح داد: موارد شناسایی شده این بیماری کمتر از 20 درصد مبتلایان است و شمار زیادی از بیماران هپاتیتی وجود دارند که یا از بیماری خود بی خبر هستند و یا در همکاری برای ثبت آن اهمال کرده اند.

وی گفت: برای هپاتیت B واکسن وجود دارد و شیوه های درمانی نیز در حدکنترل از پیشرفت سریع آن است اما هپاتیت c با وجود نداشتن واکسن داروهایی دارد که در مصرف دوره ای سه ماه به صورت قطعی درمان می شود.

کارشناس واحد کنترل بیماری های واگیر مرکز بهداشت استان مرکزی یادآور شد: سازمان بهداشت جهانی تا سال 2030 برنامه جذف بیماری هپاتیت c را ترسیم کرده ایران نیز اقدامات هدفمندی را در این راستا متعهد شده است.

نویدی اعلام کرد: از سال 76 برای تمامی متولدان کشور تزریق واکسن هپاتیت B انجام می شود و سایر اقشار مردم نیز در صورت داشتن شغل پرخطر نظیر کادر درمانی و دانشجویان پزشکی و پیراپزشکی، کارگران شهرداری و آتش نشانان در قالب راهبردی هدفمند در استان ایمن سازی می شوند.

وی توضیح داد: امسال برای تمامی بیماران دیالیزی، فشار خونی و دیابتی در کنار افرادی که مشاغل پرخطر دارند در استان برنامه واکسیناسیون هپاتیت B انجام می شود.

کارشناس واحد کنترل بیماری های واگیر مرکز بهداشت استان مرکزی گفت: راه های انتقال ویروس هپاتیت c از طریق خون و فرآورده ها، تماس جنسی ناایمن و مادر به کودک است و نیاز است مردم با آگاهی از راه های انتقال در پیشگیری از ابتلا حساسیت بالا داشته باشند.

هپاتیت به معنی التهاب در پارانشیم کبد است که به دلایل مختلفی می تواند ایجاد شود و از عواملی که ایجاد هپاتیت می کنند می توان به افراط در مصرف الکل، اثر برخی داروها، آلودگی به باکتری و هم چنین ویروس اشاره کرد.

عامل بیماری هپاتیت ویرال ویروس است و در ابتدا می تواند مثل یک سرماخوردگی بروز کرده اما،بیماری مزمن هپاتیت c بر عکس سرماخوردگی معمولی به لیل از کار افتادن کبد و مشکل بودن درمان می تواند حیاتش تهدید شود.

بیشتر مبتلایان به هپاتیت از نوع C و B علایمی ندارد اما برخی از این بیماران تظاهرات سرشتی عفونت ویروسی را نشان می دهند که شامل خستگی، دل درد، لاغری شدید، درد عضلانی و تهوع و بی اشتهایی است ولی در موارد پیشرفته علایم نارسایی کبدی بروز می کند که شامل تورم شکم، اندام ها، یرقان و خونریزی های گوارشی است.

pariha.com: پریها مجله گردشگری، خبری، موفقیت، آشپزی و سرگرمی میباشد.

منبع: ایرنا
انتشار: 24 مهر 1400 بروزرسانی: 24 مهر 1400 گردآورنده: 1com.ir شناسه مطلب: 43228

به "خبرنگاران 50 بیمار هپاتیت C کم بضاعت در استان مرکزی رایگان درمان شدند" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "خبرنگاران 50 بیمار هپاتیت C کم بضاعت در استان مرکزی رایگان درمان شدند"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید