تب میزبانی های ورزشی در روزهای سخت ورزشکاران، رویای گردشگری ورزشی

به گزارش مجله یک کامپیوتر، خبرنگاران، گروه استان ها - حامد مصطفایی مطلع: از دهه اخیری که والیبالیست های ملی پوش در لیگ های جهانی خوش درخشیده و در حد نام و نشان خود ظاهر شدند عطش سیری ناپذیری اردبیلی ها را فرا گرفته تا این ورزش پرطرفدار در مقاطعی بر رشته های پرطرفداری همچون فوتبال نیز ترجیح داده گردد.

تب میزبانی های ورزشی در روزهای سخت ورزشکاران، رویای گردشگری ورزشی

افزایش تدریجی علاقه به والیبال در دل اردبیلی ها با میزبانی از مسابقات انتخابی امیدهای دنیا و در ادامه مسابقات آسیایی بیشتر و بیشتر شد تا مجدداً به لطف برخورداری از مجموعه ورزشی مدرن و مجهز رضازاده و پیگیری مسئولان با میزبانی اردبیل از لیگ ملت های والیبال دنیا در خردادماه امسال موافقت به عمل آید.

زمانی که با اعلام فدراسیون دنیای والیبال، میزبانی اردبیل از مرحله چهارم لیگ ملت های دنیا قطعی شد بار دیگر نوید روزهای پرشور و پرهیجانی در اردبیل داده شد، روزهای خوبی که می تواند با توجه بیشتر به بعضی از جزئیات به ظاهر ساده اما خیلی مهم شیرین تر از این تکرار شود.

با وجود تمامی مزایایی که اخذ چنین میزبانی هایی داشته و به کرات از تریبون های مختلف از زبان مسئولان شنیده می شود، باید به دیگر زوایای اخذ چنین میزبانی هایی نیز پرداخته و از آن غفلت نکرد.

هزینه اخذ میزبانی های مستمر در اردبیل شفاف سازی شود

یکی از شهروندان اردبیلی در مورد اخذ میزبانی های مستمر بین المللی و قهرمانی کشور در اردبیل در تبادل نظر با مهر می گوید: اخذ میزبانی های بزرگ در شرایطی که درآمدی برای استان و منطقه نداشته و ورود توریست های ورزشی به استان را شاهد نیستیم، نمی تواند از خروجی چندان مثبتی برخوردار شود.

محمدی ادامه داد: باید میزان هزینه گذاری و تعهدات استان برای میزبانی از چنین رویدادهایی شفاف سازی شود تا مردم خود مقایسه کنند که چنین حجمی از هزینه گذاری برای اخذ میزبانی و تعهدات دیگر که بخشی از آن از اعتبارات استانی است، می تواند به سودمند باشد یا نه؟!

به گفته وی اخذ میزبانی در بسکمک از کشورهای پیشرفته دارای سود مالی نیز بوده به طوری که بیشتر از هزینه های اجرا شده درآمدزایی دارند اما به نظر می رسد که در میزبانی های اردبیل تنها به ابعاد ایجاد شور و نشاط چند روزی در بین ورزش دوستان و معرفی استان اکتفا می شود.

روزهای سخت ورزشکاران اردبیلی برای حضور در مسابقات کشوری

شهروند اردبیلی در ادامه یادآور شد: در شرایطی که بسکمک از هیئت های ورزشی اردبیل از لحاظ زیرساختی، برگزاری اردوهای آماده سازی و حضور مناسب در مسابقات با مشکلاتی روبرو هستند در صورتی که تعهدات استان برای اخذ چنین میزبانی هایی بالا باشد، نه تنها این موضوع به سود ورزش و گردشگری استان نخواهد بود بلکه به نوعی حرکت معکوس برای قرارگیری در راستا استان ها و شهرهای پیشرفته خواهد بود.

محمدی ادامه داد: زمانی که تیم فوتبال شهرداری اردبیل در لیگ دسته سه کشور برای جلب اعتبار تنها 20 میلیون تومانی در حال دست و پا زدن بوده و بارها و بارها تا مرز نابودی و از هم پاشیدن پیش رفت هیچیک از مسئولان به معنای واقعی کلمه دست کمک خود را به سوی این تیم مردمی دراز نکردند تا شکست و سقوط های پیاپی جوانان فوتبال دوست اردبیلی را با وجود برخورداری از استعدادهای بالای ورزشی ببینیم.

به گفته وی مسئولان باید جوابگوی مهاجرت و کوچ مستمر ورزشکاران اردبیلی برای ادامه ورزش حرفه ای خود در دیگر استان ها باشند، استان هایی که با وجود عدم میزبانی از حتی یک رویداد دنیای در هفت روز هفته در اخبار رسانه ها بازتابی از هنرنمایی ورزشکاران بومی آنان را شاهد می شویم.

این شهروند منتقد اردبیلی با بیان اینکه به جای سرمایه گذاری در اخذ میزبانی های متعدد می توان همان را صرف پشتیبانی واقعی از تیم های اردبیلی کرد، اضافه کرد: به لطف راهیابی ورزشکاران و تیم های اردبیلی به مسابقات بین المللی پذیرای همان تیم ها در استانمان شده و به عبارتی نان بازوی خود را خواهیم خورد تا در اعتلای ورزش کشورمان نیز سهم بیشتری را ایفا نمائیم.

خروجی میزبانی های گذشته در جذب گردشگر اعلام شود

یکی دیگر از همشهریان در تبادل نظر با خبرنگاران می گوید: یکی از مهمترین مباحثی که در اخذ میزبانی های ورزشی مطرح می شود، کوشش برای جذب گردشگران داخلی و خارجی و معرفی استان در ابعاد مختلف است که در ظاهر بسیار ارزشمند به نظر می رسد.

پناهلو ادامه داد: مسئولان باید خروجی میزبانی های گذشته در جذب گردشگران داخلی و خارجی را اعلام کنند، چرا که با میزبانی های مستمر اردبیل از مسابقات قهرمانی کشور و دنیا باید خروجی مثبت آن تاکنون مشهود می شد.

به گفته وی باید برای برطرف ابهام آمار مستندی از میزان تأثیرگذاری میزبانی های دنیای و کشوری در اردبیل ارائه شود چرا که با وجود میزبانی از سه رویداد آسیایی و دنیای بزرگ در اردبیل باید تاکنون تأثیر نسبی این میزبانی ها را شاهد می شدیم.

مردم به شور و هیجان مستمر و همیشگی احتیاج دارند

به گزارش مهر و بنا به اذعان کارشناسان، کاهش بزهکاری و ناهنجاری های اجتماعی در زمان برگزاری مسابقات بزرگ ورزشی امری ثابت شده بوده تا با بها دادن به ورزش در پیشگیری از چنین آسیب هایی پیروز ظاهر شد.

آخرین آمار اعلام شده در اردبیل نیز از کاهش آسیب های اجتماعی در زمان برگزاری مسابقات بزرگ ورزشی خبر می دهد.

با توجه به اینکه چنین کاهش های مثبتی به صورت مقطعی بوده و چاره کار و راه چاره واقعی نمی باشند، بنابراین باید به دنبال ایجاد راه هایی برای استمرار شور و نشاط در بطن جامعه و بین جوانان بود.

کاهش آسیب های اجتماعی تنها برای 4 روز!

مطمئناً برگزاری یک رویداد بزرگ ورزشی و تأثیرگذاری محدود آن به مدت چهار روز آن هم در قبال سرمایه گذاری معنوی و مادی کلان نمی تواند به عنوان راه چاره همیشگی یاد شود.

نمونه پیروز ایجاد شور و نشاط مستمر در بین مردم و کاهش آسیب های اجتماعی را می توان در دو سال حضور پیروزیت آمیز کننده فوتبال اردبیل در لیگ دسته یک کشور یافت. تیمی از خود اردبیل با بازیکنان متعددی از این استان که هر هفته پذیرای تیم های مختلفی از سراسر کشور بوده و در هر مسابقه ورزشی علاوه بر ایجاد انگیزه و شور و نشاط، بیش از ده ها هزار نفر عاشق ورزش را به استادیوم ها می کشاند و از بازخورد مثبتی در معرفی استان نیز برخوردار بود.

از دیگر نمونه های پیروز در ورزش استان که با استقبال کم نظیر تماشاگران نیز همراه شد، می توان از راهیابی یک تیم فوتسال الغدیر اردبیل به مرحله نهایی لیگ دسته دو و حضور تیم بهداد در لیگ یک یا برگزاری بازی های ورزشی در ماه مبارک رمضان یاد کرد که هم از ماندگاری بیشتری برخوردار بوده و هم از لحاظ هزینه گذاری و بها دادن به جوانان و استعدادهای ورزشی قابل مقایسه با اخذ میزبانی های ورزشی نبود.

اردبیل بدون کننده در تیم ملی میزبان والیبال دنیا

چنانچه استاندار اردبیل نیز اخیراً در جلسه شورای عالی ورزش استان دستیابی استان به صندلی های ویژه ورزشی از سطوح مختلف رقابت های قهرمانی کشور را مورد تاکید قرار داد.

اکبر بهنام جو یادآور شد: برای ثبت خاطرات خوب برای مردم در میزبانی های بین المللی علاوه بر برخورداری از آمادگی کامل امیدوار به حضور کنندگانی از این استان در لباس مقدس تیم ملی هستیم.

به گفته وی خروجی میزبانی از مسابقات ورزشی تنها نباید برگزاری رقابت ها باشد بلکه تمهیدات اندیشیده شده در راستا ارتقای ورزش استان قرار گیرد.

استاندار اردبیل اضافه کرد: امیدواریم والیبالیست های اردبیلی در سال آینده در لیگ دسته یک کشوری حضور یافته و بی بهره از حضور در میادین مهم این رشته ورزشی نباشند.

به گزارش مهر، نفس حمایت از ورزش و کوشش برای ایجاد شور و نشاط در میادین ورزشی بسیار ارزشمند است اما نوع حمایت ها احتیاجمند تغییر و بازنگری است تا نحوه صرف اعتبارات استانی رنگ و بوی دیگری را به خود بگیرد.

به نظر می رسد با کارشناسی دقیق تر و شفاف سازی در تمام زمینه های اخذ میزبانی و تبیین تعهدات موجود، علاوه بر برطرف حواشی بتوان به راستاهای دیگری نیز توجه کرد. راستاهایی که در آن ورزش دوستان تنها محدود به تماشای هنرنمایی ورزشکارانی از دیگر استان ها نبوده و در کنار تشویق ملی پوشان به هنرنمایی تیم های باشگاهی استان خود نیز افتخار کنند.

هم اکنون چشم بسکمک از ورزشکاران استان به حمایت واقعی و عملی از آنان دوخته شده، حمایت هایی که معمولاً به دلیل نبود اعتبار عقیم مانده و به نحو مطلوبی انجام نمی شود، می تواند با مدیریت هزینه ها و سرمایه گذاری مطلوب در این مهم زمینه ساز افتخارآفرینی مضاعف ورزشکاران بومی استان را فراهم آورد.

pariha.com: پریها مجله گردشگری، خبری، موفقیت، آشپزی و سرگرمی میباشد.

منبع: خبرگزاری مهر
انتشار: 24 مهر 1400 بروزرسانی: 24 مهر 1400 گردآورنده: 1com.ir شناسه مطلب: 6471

به "تب میزبانی های ورزشی در روزهای سخت ورزشکاران، رویای گردشگری ورزشی" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "تب میزبانی های ورزشی در روزهای سخت ورزشکاران، رویای گردشگری ورزشی"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید