بررسی دارو های موجود به منظور یافتن کاندیدای مناسب برای مهار کرونا از سوی پژوهشگران شهید چمران اهواز

به گزارش مجله یک کامپیوتر، عضو هیئت علمی گروه زیست شناسی دانشکده علوم دانشگاه شهید چمران اهواز گفت: بررسی بیوانفورماتیکی دارو های موجود به منظور یافتن کاندیدای مناسب برای مهار کرونا ویروس از سوی پژوهشگران این دانشگاه در حال انجام است.

بررسی دارو های موجود به منظور یافتن کاندیدای مناسب برای مهار کرونا از سوی پژوهشگران شهید چمران اهواز

به گزارش گروه دانشگاه خبرنگاران، محمدرضا دایر، عضو هیئت علمی گروه زیست شناسی دانشکده علوم دانشگاه شهید چمران اهواز گفت: تحقیق و بررسی بیوانفورماتیکی تعداد زیادی از دارو های موجود برای یافتن داروی مناسب جهت مهار آنزیم پروتئاز کرونا کووید 19و معرفی دارو های مؤثر در این بیماری، از سوی پژوهشگران دانشگاه شهید چمران اهواز در حال انجام است.

دایر اضافه نمود: در این پژوهش تلاش شد با استفاده از روش بیوانفورماتیک و از میان دارو های متعدد موجود در درمان بیماری های ویروسی یا برخی بیماری های دیگر و بر اساس مطالعه ساختار-عمل، دارو یا دارو هایی را شناسایی کرد.

عضو هیئت علمی گروه زیست شناسی دانشکده علوم دانشگاه شهید چمران اهواز با اشاره به اینکه این مطالعه با استفاده از روش های محاسباتی قابل قبول در جامعه علمی اجرا شده است، اظهار کرد: دارو یا دارو هایی که قدرت اتصال به جایگاه فعال آنزیمی دارند می توانند به عنوان مهارکننده احتمالی آنزیم پروتئاز کووید 19 در نظر گرفته شده تا پس از بررسی کلینیکی میزان مؤثر بودن آن ها مورد ارزشیابی قرار گیرد.

وی اضافه نمود: علم بیوانفورماتیک و روش های بسیار متنوع آن زمینه نسبتاً جدیدی در علم بوده و جایگاه ویژه ای میان علوم زیستی را به خود اختصاص داده که طی آن با دسترسی به بانک های اطلاعاتی معتبر جهانی می توان تحقیقات ارزشمند علمی و قابل اتکا انجام داد.

دایر ادامه داد: ویروس کرونا گونه های متفاوتی دارد که مهم ترین آن سارس و مرس است و در حال حاضر نیز کرونا ویروس 19 یا کووید -19 دیگر گونه شناخته شده است.

وی در توضیح چگونگی عملکرد ویروس کرونا در سلول میزبان، اعلام کرد: ویروس کرونا پس از وارد شدن به سلول میزبان تکثیر پیدا می کند. محصول اولیه این تکثیر پروتئین هایی است که به صورت پلی پروتئین هستند که برای تبدیل شدن آن ها به ویروس های بالغ به عملکرد آنزیمی بنام پروتئاز نیاز دارند. طراحی مهارکننده برای این آنزیم یکی از رویکرد های مهم و مؤثر در طراحی دارو های ضدویروسی است. همچنین یکی از راه های سریع برای رسیدن به این هدف بررسی ترکیبات داروئی مختلف موجود ازنظر قدرت مهاری به کمک روش های بیوانفورماتیکی است، زیرا که این دارو ها ازنظر خواص داروئی برای کاربرد درمانی قبلاً بررسی و تائید شده اند.

عضو هیئت علمی گروه زیست شناسی دانشکده علوم دانشگاه شهید چمران اهواز ابراز کرد: پیش ازاین و در قالب پروژه کارشناسی ارشد کار مشابه روی ویروس سارس انجام و مقاله آن به چاپ رسیده که در آن داروی لوپی ناویر از میان دارو های ضد پروتئاز ویروس ایدز معرفی شده که امروزه این دارو جزء دارو های مورداستفاده در درمان بیماری سارس است.

وی اعلام کرد: در این پژوهش، ساختار پروتئاز ویروس کرونا کووید 19 که اخیراً به کمک کریستالوگرافی اشعه ایکس مشخص شده از وب سایت داده های پروتئینی دانلود و با ساختار سارس مقایسه شد.

عضو هیئت علمی دانشگاه شهید چمران اهواز گفت: این مطالعه اولیه نشان داد که ساختار پروتئاز کووید 19 با ساختار سارس تفاوت ساختاری دارد لذا دارو های مؤثر روی این دو گونه ویروس احتمالاً متفاوت باشند. خروجی این مطالعه که در قالب یک مقاله تحقیقی در حال چاپ است معرفی چند دارو باقابلیت اتصال و احتمالاً قدرت مهاری بالا می باشند که ارزش بررسی کلینیکی توسط محققین بالینی رادارند.

وی اظهار کرد: این تحقیق بر اساس روش های قابل قبول جامعه علمی و با کمک نرم افزار های پژوهشی قابل استناد انجام و نتیجه گیری ها نیز بر اساس منطق رایج در این گونه تحقیقات اجرا شده است. ثبت و انتشار زودهنگام یافته های این تحقیق با هماهنگی معاونت محترم پژوهشی دانشگاه از طریق دانشگاه علوم پزشکی اهواز یا دیگر مجلات معتبر داخلی در دست پیگیری است تا یافته های آن زودتر در دسترس محققان قرار گیرد.

pariha.com: پریها مجله گردشگری، خبری، موفقیت، آشپزی و سرگرمی میباشد.

منبع: خبرگزاری دانشجو
انتشار: 24 مهر 1400 بروزرسانی: 24 مهر 1400 گردآورنده: 1com.ir شناسه مطلب: 23894

به "بررسی دارو های موجود به منظور یافتن کاندیدای مناسب برای مهار کرونا از سوی پژوهشگران شهید چمران اهواز" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "بررسی دارو های موجود به منظور یافتن کاندیدای مناسب برای مهار کرونا از سوی پژوهشگران شهید چمران اهواز"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید