برای استانداردسازی آموزش مجازی کاری انجام ندادیم

به گزارش مجله یک کامپیوتر، به گزارش خبرنگاران، حمیدرضا احمدیان در ارزیابی از کیفیت زیرساخت های لازم در مراکز آموزشی کشور برای آموزش آنلاین و کلاس های درس مجازی با توجه به شیوع ویروس کرونا، گفت: در حال حاضر وارد شرایط سختی در نظام آموزشی کشور شدیم و این روزها معین شد که دانشگاه ها و مدارس برای شرایط بحرانی پیش بینی و توجه لازم را انجام نداده اند. به این معنی که زیرساخت های لازم به لحاظ پلتفرم و اپلیکیشن در دانشگاه ها و مدارس متاسفانه قوی نبوده و ما در نظام تصمیم گیری کشور به آن توجه لازم را نشان نداده ایم.

برای استانداردسازی آموزش مجازی کاری انجام ندادیم

وی با بیان اینکه وزارت ارتباطات و سازمان فناوری اطلاعات ایران که باید بازوی اجرایی و مشورتی برای سایر ارگان ها باشد، در این زمینه به خوبی عمل ننموده اند، اضافه نمود: در این شرایط تنها بعضی از مدارس و دانشگاه ها که پلتفرم و زیرساخت لازم را خود پیش بینی نموده بودند می توانند به خدمات خود ادامه دهند.

احمدیان ادامه داد: ما برای استاندارد سازی و مدرن کردن دانشگاهها و مدارس در حوزه زیرساخت آموزش مجازی کاری انجام نداده ایم و این موضوع نشان می دهد که حاکمیت ما در حوزه آموزش الکترونیک دچار خلا و اشکال جدی است.

مشاور کمیسیون فناوری اطلاعات و ارتباطات اتاق بازرگانی شرایط کنونی را یک تجربه مهم بیان کرد و گفت: چرا که امکان دارد در آینده بحران های جدی دیگری را مانند سیل یا زلزله تجربه کنیم؛ از این رو باید نظام آموزشی را برای این شرایط آماده کنیم. این آمادگی تنها محدود به یک پلتفرم یا داشتن یک سایت برای ارائه آموزش آنلاین و آفلاین نیست. بلکه باید استانداردها، چارچوب و قوانین را در فراوری و ارائه محتوای درست ترسیم کنیم.

وی اضافه نمود: اساتید و عرضه نمایندگان این محتوا نیز باید حداقل هایی را از فضای جدید بدانند. این یک زیست بوم کامل است که باید با یاری نهادهایی مثل وزارت ارتباطات، آموزش پرورش ، علوم و بهداشت به شکل یکپارچه پیش برود. این مشکل جدی است که امروز با آن دست به گریبان هستیم.

احمدیان با بیان اینکه هیچ دانشگاهی تست پایداری پلتفرم های آموزش مجازی را روی شبکه انجام نداده بود، گفت: زمانی که بحث آموزش آنلاین مطرح می گردد هر بخشی از آن ترافیکی را بر شبکه تحمیل می نماید. صدا، تصویر و تعاملی که بین استاد و دانشجو وجود دارد همگی آنها حجمی از اینترنت را اشغال می نماید و قطعا باید پیش بینی در آن دانشگاه، برای پهنای باندی که مد نظر دارد، انجام گردد و یک مکانیزم درسی تعیین تدوین گردد.

این کارشناس فناوری اطلاعات اضافه نمود: هنگامی که یک پهنای باند موثر را به یک دانشگاه می دهیم، اگر 20 کلاس همزمان آنلاین برگزار گردد، قطعا پهنای باند جوابگوی کلاس آنلاین نخواهد بود. پس این اشکال هم از سمت دانشگاه است و هم از سمت سیاستگذارانی است که دسترسی لازم به شبکه دارند. اشکال از سمت دانشگاه به این دلیل است که باید تست های لازم و پایداری شبکه در پلتفرم موجود را انجام و برنامه ریزی آموزشی به خصوص در بخش فراوری محتوا را صورت می داد. سیاستگذار نیز باید حداقل ها را تعریف می کرد و در یک برنامه تعیین تست پایداری صورت می داد و در این زمینه به صورت سلیقه ای انجام نمی شد.

وی گفت: دریافت پهنای باند توسط دانشگاه ها سلیقه ای است و این نوع سلیقه ای عمل کردن ما قطعا بعضی از دانشگاه ها را دچار چالش می نماید.

مدیرکل سابق دفتر نوآوری و حمایت از سرمایه گذاری وزارت ارتباطات با اشاره به زیرساخت های ارتباطی کشور نیز گفت: هنگامی که به مردم می گوییم، احتیاط کنید و بیشتر در منزل بمانید باید این پیش بینی صورت گیرد که حجم مصرف اینترنت افزایش پیدا می نماید.در چنین شرایطی باید یک شفاف سازی درست از سوی وزارت ارتباطات صورت گیرد که پیش بینی برای مصرف به چه میزان بوده و چقدر استفاده شده است و آیا اساسا سرانه پیش بینی شده برای اینترنت کشور که بر مبنای پهنای باند بوده، درست بوده یا خیر.

احمدیان اضافه نمود: این اطلاعات در دسترس نیست و یا از جمله اطلاعاتی است که منبع دقیق ندارد؛ بر همین مبنا باید به مردم سرویس، دسترسی و فضای استفاده را بدهیم که سایر اهداف اجتماعی تعریف گردد.

وی با اشاره اینکه چالش جدی و عمده ما در بحران هایی مانند بحران کنونی، آموزش، فرهنگسازی و همگرایی است، گفت: اگر فضای مجازی با استاندارد، چارچوب، قواعد تعیین و نظارت درست، در اختیار مردم و کسب و کار نباشد قطعا برای دسترسی به اهداف دچار چالش خواهیم شد.

این کارشناس حوزه فناوری اطلاعات پهنای باند ورودی به کشور را جوابگوی احتیاج جامعه دانست و اضافه نمود: آنچه شواهد نشان می دهد این است که پهنای باند باید به اندازه کافی وجود داشته باشد. اما آنچه که تجربه ما از دسترسی به اینترنت نشان می دهد این است که جای شفاف سازی بسیار کمرنگ است. اپراتورها و شرکت زیرساخت باید به طور شفاف حجم اینترنت کشور و مقدار ورودی و خروجی و میزان مصرف را اعلام نمایند و این اعلام کردن و شفاف سازی به تفکرات جامعه یاری می نماید.

pariha.com: پریها مجله گردشگری، خبری، موفقیت، آشپزی و سرگرمی میباشد.

منبع: خبرگزاری مهر
انتشار: 24 مهر 1400 بروزرسانی: 24 مهر 1400 گردآورنده: 1com.ir شناسه مطلب: 26094

به "برای استانداردسازی آموزش مجازی کاری انجام ندادیم" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "برای استانداردسازی آموزش مجازی کاری انجام ندادیم"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید