بحران کرونا به معنای شکست استارتاپ های حوزه گردشگری نیست

به گزارش مجله یک کامپیوتر، تجربه زیسته این سه استارتاپ می تواند در فرایند حفظ کسب وکارهای حوزه گردشگری و اجتناب آنها از شکست مؤثر باشد.

بحران کرونا به معنای شکست استارتاپ های حوزه گردشگری نیست

اگرچه بحران کووید-19 موقعیت تجاری و اقتصادی دنیا را با چالش های جدی روبه رو نموده و تابوی شکست را در مقابل چشم بسیاری از استارتاپ ها آورده است، اما در اینمیان، استارتاپ های حوزه گردشگری با چالش ها و مسائل بیشتری روبه رو هستند و فشاری که به آنها وارد می گردد، بیشتر از سایر بخش هاست، چراکه بهداشت عمومی دنیا در خانه ماندن را بهترین راه حل مقابله با ویروس کرونا می داند و به همین دلیل نیز میزان مسافرت های مردم بسیار کاهش یافته است.

قطب مسافرتی سنتی اروپا بعد از ظهور این ویروس در چین، به عنوان دومین کانون ویروس، شناخته شده است، ایتالیا، فرانسه و اسپانیا هزاران پفراینده آلودگی به این ویروس را گزارش داده اند و کشورهای عضو اتحادیه اروپا نیز اقدامات سخت گیرانه تری را جهت قرنطینه اعمال نموده اند.

نه تنها اروپا، بلکه تقریبا تمام استارتاپ های فعال در حوزه گردشگری، با بحران جدی روبرو شده اند و سایه شکست بر سر آنها افتاده است.

نوع برخوردی که این استارتاپ ها با ویروس کرونا دارند و سیاست هایی که اتخاذ می نمایند، در شکست یا عدم شکست آنها تأثیر زیادی دارد.

بر همین اساس در ادامه گزارش سایت techcrunch را درباره سه استارتاپ گردشگری اروپایی ارائه می دهیم تا ببینم استارتاپ های گردشگری چه تأثیراتی را از این بیماری همه گیر پذیرفته اند، در چه شرایطی هستند و برای اجتناب از شکست و زنده ماندن، چه تدابیری را در پیش گرفته و خواهند گرفت.

قطعا تجربه زیسته این سه استارتاپ می تواند در فرایند حفظ کسب وکارهای حوزه گردشگری و اجتناب آنها از شکست مؤثر باشد.

سه استارتاپ مطرح گردشگری اروپا

استارتاپ مستقر در برلین، GetYourGuide، به عنوان یک مارکت پلیس فعالیت نموده و تجارب سفر را در اختیار کاربران قرار می دهد.

این استارتاپ در سال گذشته پیروز شد در سری E 484 میلیون دلار سرمایه جذب کند. استارتاپ Omio نیز دیگر مجموعه مستقر در برلین است که تا کنون 300 میلیون دلار بودجه جذب نموده است و یک پلتفرم مسافرتی چند منظوره برای رزرو اماکن گردشگری محسوب می گردد.

استارتاپ TravelPerk که در بارسلونا راه اندازی شده و مستقر است نیز در حوزه سفرهای تجاری فعالیت نموده و در قالب یک پلتفرم خدمات خود را ارائه می دهد. این استارتاپ نیز در بخش سرمایه گذاری خطرپذیر 130 میلیون دلار بودجه جذب نموده است.

کاهش رزرو، افزایش تقاضای خدمات: تجربه زیسته هر سه استارتاپ

نکته ای که هر سه استارتاپ مورد نظر اذعان داشتند این بود که آنها شاهد کاهش عمده رزرو در کنار افزایش تقاضای خدمات به مشتریان هستند.

استرس ناشی از شیوع این بیماری، بسیاری از مردم دنیا را از سفر بازداشته و طبیعتا کسانی که چنین ریسکی را متحمل می شوند، خواستار خدمات بیشتری هستند؛ ضمن اینکه بسیاری از افراد نیز به دنبال لغو رزروهای خود و یا تغییر در برنامه آنها هستند.

استارتاپ GetYourGuide در این باره گفت که رزروها در سطح دنیا حدود 50 درصد کاهش یافته است و این در حالی است که تقاضا برای خدمات به مشتریان سه برابر شده است.

ضمن اینکه نرخ کنسل های دنیای نیز 20 درصد افزایش یافته است. به طور کلی این سال، سال آشفتگی در بازار سفر خواهد بود.

هیچ یک از مشتریان ایتالیایی این استارتاپ اقدام به رزرو ننموده اند، مشتریان آلمانی به شدت کاهش یافته و فرانسه و اسپانیا نیز اخیرا به این جرگه پیوسته اند.

ممنوعیت سفر در ایالات متحده که از سوی رئیس جمهور آن اعلام شد نیز به کاهش این رزروها دامن زده است.

Naren Shaam، مدیرعامل و بنیان گذار استارتاپ Omio نیز از همین داستان حکایت می نماید و از کاهش 30 تا 40 درصدی رزروهای خود خبر می دهد، در عین حال اذعان می نماید که آنها نیز شاهد افزایش تقاضا نسبت به خدمات مشتری هستند، ضمن اینکه بسیاری از مشتریان نیز به دنبال لغو سفرهای خود هستند.

مدیرعامل این استارتاپ می گوید که کل شرکت به دنبال پوشش دادن به تقاضای مشتریان است، زیرا امکان فسخ قراردادها وجود دارد. به طور کلی ضربه سنگینی به استارتاپ آنها وارد شده و دوران سختی را از سر می گذرانند.

استارتاپ TravelPerk که عمده فعالیت آن در زمینه سفرهای تجاری است نیز با کاهش 50 درصدی مشاغل دنیای روبه رو بوده و در نتیجه میزان تقاضا برای کسب وکار آنها کمتر شده است.

ضمن اینکه پیش بینی می گردد شرکت های بیشتری مجبور به ترک سفرهای تجاری خود می شوند. مدیرعامل و هم بنیان گذار این استارتاپ، Avi Meir به این نکته اشاره نمود که اگرچه انتظار می رفت میزان سفرها به صفر برسد، اما کماکان درصد کمتری از مشاغل، ناگزیر از سفرهای تجاری هستند و این استارتاپ نیز در چنین شرایطی شاهد 50 درصد افت در کسب وکار خود شده است.

یکی از روینمودهایی که این استارتاپ در روبروه با بحران کرونا اتخاذ نموده، این است که بخشی از تیم فروش خود را نیز در قسمت پشتیبانی وارد نموده و سعی در ارائه یک فرایند بهتر در زمینه پشتیبانی از مشتری دارد.

همچنین امتیازات ویژه ای را برای مشتریان خود قائل شده است، به عنوان مثال اگر مشتری به هر دلیلی سفر خود را لغو نموده یا تغییر دهد، حداقل90 درصد از پول خود را پس می گیرد که این نکته یکی از نمونه های خدمات پشتیبانی این شرکت به شمار می رود.

تیم TravelPerk با نهراسیدن از کاهش رزروها، پاسخگویی به چالش ها و نیازهای فوری مشتریان را در دستور کار خود قرار داده و معتقد است که پس از گذراندن این بحران، میزان ثبت نام متقاضیان بیشتر خواهد شد.

این استارتاپ نیز با توجه به جذب بودجه ای که داشت و تأمین بالای اعتبارات، خود را خوش شانس قلمداد نموده و با تمرکز بر اهداف کوتاه مدت مانند پاسخگویی به تقاضای مشتریان، به سوی آینده پیش می رود.

داشتن برنامه های کوتاه مدت در دستورکار این استارتاپ قرار گرفته است، به طوری که آنها برنامه ریزی سالانه مربوط به سال 2020 را به کناری گذشته و برنامه های خود را به صورت هفتگی و مطابق با تغییرات ناشی از کرونا پی می گیرند.

پاسخگویی به تقاضای مشتری؛ مساوی آینده نگری است

نکته مهم این است که تغییر در تقاضای مشتریان بسیار سریع رخ داده است و فرایندی که سه استارتاپ مذکور در پیش گرفتند، درک این تغییرات و ارائه راه حلهای لازم برای آنها بود؛

چراکه با توجه به کاهش مراجعات و رزروها، طبیعتا بخش فروش آنها خلوت شده است و انتقال نیروهای این بخش به قسمت خدمات پشتیبانی از مشتری، باعث می گردد بتوانند اعتماد مخاطبان را جلب نمایند؛

چراکه بعد از انتها این ویروس، اگر استارتاپ های حوزه گردشگری بتوانند باقی بمانند و شکست نخورند، میزان رضایت مشتریان در رونق کسب وکارشان بسیار تأثیرگذار خواهد بود.

سه استارتاپ مذکور نیز با پوشش دادن به نیازهای مشتریان و ارائه خدمات بهتر به آنها، دید بلندمدت داشته و به روزگار پس از کرونا می اندیشند.

تأمین اعتبارات و حفظ بودجه

یکی از دلایل مهمی که مدیران این سه استارتاپ در زمینه باقی ماندن در روبروه با ویروس کرونا و پیامدهای ناشی از آن ذکر می نمایند، تأمین اعتبارات اقتصادی بوده است.

کسب وکارهای حوزه گردشگری در شرایط بحرانی کنونی درآمد چندانی ندارند و در نتیجه داشتن بودجه و پس انداز می تواند از شکست آنها جلوگیری کند.

مدیرعامل GetYourGuide به این نکته اشاره می نماید که آنها در سال های گذشته درآمد قابل توجهی داشتند، اما رویکرد آنها حفظ این بودجه و خرج نکردن آن بوده است، به طوری که یک راستا کم ریسک را در پیش گرفته و سرمایه گذاری های جانبی خود را کاهش دادند، به همین دلیل نیز می توانند در شرایط رکورد فعلی، سر پا بمانند.

نکته مذکور می تواند درس مهمی برای استارتاپ ها و خصوصا استارتاپ های گردشگری باشد که در سرمایه گذاری و گسترش کسب وکار خود ریسک کمتری داشته باشند و رویدادهای احتاقتصادی و غیرمترقبه را پیش بینی نمایند.

تأمین اعتبارات این کسب وکار به پشتیبانی قوی آنها از مشتریان منجر شده است، به طوری که مشتریان می توانند به راحتی سفرهای خود را لغو نموده و پول خود را دریافت نمایند؛

اگر این شرکت چنین اعتباری نداشت، قطعا با مشتریان خود با مشکل روبرو می شد و با برنامه ریزی های محدودنماینده، بازخورد مثبتی از سوی مشتریان دریافت نمی کرد، به طوری که حتی اگر بعد از این بحران نیز شکست نمی خورد و باقی می ماند، در دوران پساکرونا با افت مشتری و از دست دادن اعتماد مردم روبه رو می شد.

مدیریت هزینه: بحران را به فرصت تبدیل می نماید

جمله بالا، نشان دهنده راه حلی است که استارتاپ Omio در روبروه با بحران کرونا در پیش گرفته است. این استارتاپ با مدیریت هزینه های خود و بازبینی فرایند کاری که تا کنون داشت، به فکر احیاء کسب وکار و رفع کردن ضعف ها و کاستی های خود افتاده است.

رویکرد این کسب وکار برای جلوگیری از شکست در این شرایط بحرانی، مدیریت درست هزینه هاست.

این استارت آپ که مانند همتای قبلی خود سرمایه قابل توجهی را جمع آوری نموده و در اختیار دارد، ضمن پوشش دادن به تقاضای روبه افزایش مشتریان، کاهش هزینه ها را در دستور کار خود قرار داده و از این بحران به عنوان یک فرصت یاد می نماید، فرصتی که به آنها امکان مدیریت بهتر بودجه و بازبینی نقاط ضعف خود را خواهد داد.

وظیفه خودمراقبتی در استارتاپ Omio

یکی دیگر از مواردی که استارتاپ Omio در این شرایط در پیش گرفته است تا بتواند ضمن جلوگیری از شکست خود، موقعیت خود را نیز تثبیت کند، ترسیم سه وظیفه مراقبتی داخلی برای خود است که شامل حمایت از مشتریان، حمایت از کارمندان و تمرکز بر پایداری مشاغل می گردد.

حمایت از مشتری باعث می گردد که بعد از رکود حاصل از کرونا، استقبال بیشتری نسبت به این استارتاپ ایجاد گردد؛

حمایت از کارمندان نیز باعث ارتقاء سازمان درونی شرکت و بهبود فرایند کاری آن خواهد شد و در نهایت تمرکز بر فرایند پایداری مشاغل باعث می گردد که این کسب وکار موقعیت های سرمایه گذاری را سنجیده و بداند که در کجا سرمایه گذاری کند و از چه مواضعی اجتناب کند.

رویکرد استارت آپ مذکور یک رویکرد مراقبتی و آینده نگر است که در هر سه زمینه مورد نظر خود، آینده شرکت را در نظر داشته و در راستای توسعه و ارتقاء خود گام برمی دارد.

زنده ماندن: یک مزیت رقابتی برای استارتاپ های گردشگری

از دید دست اندرکاران این استارتاپ ها، زنده ماندن در چنین شرایطی یک مزیت رقابتی محسوب می گردد و کسب وکارهای حوزه گردشگری باید تمام کوشش خود را به کار ببرند تا بتوانند از شکست استارتاپ خود در این دوران جلوگیری نموده و بعد از سپری شدن این ویروس، حیات خود را از سر بگیرند.

هر استارتاپی که باقی بماند در میان سایر رقبای خود یک مزیت عمده به دست آورده است و می تواند با حجم بیشتر مشتریانی که خواستار سفر هستند، روبه رو باشد.

اگرچه زیان های ناشی از ویروس همه گیر کرونا استارت آپ های حوزه ی گردشگری را بیش از سایر کسب وکارهای نوپا متضرر نموده است، اما تجربه سه استارت آپ فوق نشان می دهد که در صورت مدیریت درست، می توان در این دوران سخت نیز پا بر جا ماند و کسب وکار خود را حفظ کرد.

داشتن اعتبار اقتصادی لازم و پشتوانه اقتصادی که حاصل مدیریت درست هزینه هاست، یکی از دلایل مهم حفظ سه استارتاپ مذکور در شرایط بحرانی فعلی به شمار می رود، به طوری که آنها می توانند در صورت کاهش مشتری، لغو سفرها و بازگرداندن هزینه ها، باز هم به حیات خود ادامه دهند.

از سوی دیگر تمرکز بر تقاضای روبه افزایش مشتریان نیز یکی دیگر از نکاتی است که به طور جدی در دستور کار آنها قرار گرفته است، زیرا در چنین شرایطی، حفظ مشتریان برای دوران بعد از کرونا بسیار لازم است.

pariha.com: پریها مجله گردشگری، خبری، موفقیت، آشپزی و سرگرمی میباشد.

منبع: مجله شنبه
انتشار: 24 مهر 1400 بروزرسانی: 24 مهر 1400 گردآورنده: 1com.ir شناسه مطلب: 29059

به "بحران کرونا به معنای شکست استارتاپ های حوزه گردشگری نیست" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "بحران کرونا به معنای شکست استارتاپ های حوزه گردشگری نیست"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید