بارندگی های اخیر زنگ هشداری برای مسئولان ، شرایط سیل بندها تعریفی ندارد

به گزارش مجله یک کامپیوتر، فروردین ماه 97 بود که سیل ناشی از بارندگی، از شمال کشور آغاز شد. آمد و آمد تا به لرستان، فارس، ایلام و خوزستان رسید.

بارندگی های اخیر زنگ هشداری برای مسئولان ، شرایط سیل بندها تعریفی ندارد

به گزارش خبرنگار از ، در بازه ای که مردم درگیر سیل بودند، شکسته شدن سیل بندها سهم به سزایی در ایجاد شرایط بحرانی در جامعه داشت. از این رو اهمیت ترمیم، بازسازی و احداث سیل بند، دوچندان می شود. به ویژه اینکه در آستانه آغاز فصل سرما، دوباره شاهد بارش باران سیل آسا در شهرستان آبادان و خرمشهر بودیم.

مدارس آبادان و خرمشهر را چند روزی تعطیل و مردم را گرفتار آبگرفتگی و بالازدگی فاضلاب کرد.

غلامرضا شریعتی استاندار خوزستان، با بیان اینکه میزان بارندگی یک سال آبی در شهر آبادان 180 تا 200 میلی متر است، ولی در بارندگی های اخیر فقط ظرف مدت چند ساعت شاهد بارش 113 میلی متر باران در این شهر بودیم، گفت: سیستم جمع آوری فاضلاب و آب های سطحی با یکدیگر متفاوت هستند که در خصوص سیستم جمع آوری آب های سطحی استان، کم کاری های فراوانی از گذشته ها اجرا شده است.

او در ادامه اضافه نمود: مسطح بودن منطقه جغرافیایی ما، مزید برعلت شده و تمهیداتی که در دستور کار قرار داده ایم تبعات بارش هایی مثل بارندگی های اخیر را به طور کامل مهار نکرد ولی به حداقل رساند.

محمد علی تابع الحجه رئیس اداره هواشناسی آبادان در خصوص بارندگی های شدید و رگباری چندی پیش آبادان و خرمشهر گفت: طبق پیش بینی ها، در جنوب استان یعنی شهرستان های آبادان، ماهشهر، امیدیه و هندیجان بارندگی شدید اعلام شد.

او با بیان اینکه بارندگی 113 میلی متری اخیر در آبادان و خرمشهر از نوع سودانی بوده اضافه نمود: بارش های سودانی به صورت رگباری در مدت زمان کوتاه و نقطه ای است. پیش بینی این نوع بارندگی ها با توجه به امکانات موجود، بسیار سخت و نیازمند پیش بینی میکرو اقلیمی است.

رئیس اداره هواشناسی آبادان با تاکید بر اینکه پیش بینی ها در مراکز استان انجام می گیرد ادامه داد: در اواخر دی و بهمن احتمالا بارش های شدیدی را پیش رو داشته باشیم و برای اواخر زمستان و فروردین ماه این بارش ها به حالت عادی باز می گردند.

محمد طاهری معاون عمرانی فرمانداری آبادان در گفت و گو با خبرنگار از ، مسائل فراوان زیرساخت های آبادان را متذکر شد و گفت: شهر آبادان شامل سه منطقه است؛ در پی بارش های اخیر منطقه 2 نسبت به منطقه 1و3 به دلیل مشکل لایروبی و زیرساخت های آن آسیب بیشتری متحمل شد، کما اینکه در جلسه ستاد مدیریت بحران که پیش از بارندگی های سیل آسای اخیر تشکیل شد، اقدامات ویژه ای را برای کمک به پالایشگاه نفت آبادان در منطقه 1و3 انجام دادیم.

او به اقدامات احتیاطی و پیشگیرانه اجرا شده برای امسال و سال بعد اشاره کرد و گفت: با پیگیری موسوی فرماندار آبادان، تعدادی از نهرهای بخش افرایند کنار و بخش مرکزی با استفاده از بیل های مکانیکی سازمان آب و برق اقدام به لایروبی و ترمیم و احداث سیل بند در مسیرهای حساس شد و همچنان لایروبی نهرهای دیگر در حال اجرا است.

معاون عمرانی فرمانداری آبادان با بیان اینکه در حوزه های مختلف شهری و روستایی با کمک قرارگاه سپاه ؛ جهاد کشاورزی و سازمان آب و برق با نظارت فرمانداری ویژه آبادان، مسیرهایی که در معرض سیل قرار دارند را ترمیم کردیم، ادامه داد: از ابتدای جاده آبادان تا سه راهی شادگان حدود 48 پل بر روی جاده وجود دارد، که به دستور فرماندار شهرستان با کمک اداره راهداری و خطوط لوله شرکت نفت و ستادبازسازی عتبات عالیات، اقدام به لایروبی استاندارد زیرگذر تمام این پل ها کردیم و به کمک همه دستگاه های اجرایی شهر آبادان از ورودی آبادان تا روستای تنگه، 3 سیل بند زده شد و همین امر موجب مهار سیلاب شد.

سید جواد موسوی معاون عمرانی فرمانداری خرمشهر نیز در گفت و گو با خبرنگار از ، در خصوص تمهیدات اجرا شده گفت: پروژه ترمیم و احداث سیل بندها در سه بخش انجام می گیرد، بخش اول غرب کارون، جاده امام جعفرصادق (ع) در دو حدوده روستایی دیم ابن نجم و سبعه در مجاورت رودخانه، توسط بخش داری مرکزی با همکاری شرکت نیشکر میرزا کوچک خان، بخش دوم روستاهای ام نوشه و سوئیتچتی توسط سازمان آب و برق خرمشهر که کارهای مطالعاتی آن اجرا شده و در هفته جاری پیمانکار پروژه، ترمیم و احداث سیل بند را آغاز می کند و بخش سوم احداث 17 کیلومتر سیل بند توسط مشاوران معاونت عمرانی استانداری است.

او بیشترین میزان خسارات سیل پارسال را در مزارع کشاورزی و برخی منازل روستایی مطرح نمود و اضافه نمود : 294 پفراینده در جهاد کشاورزی داشتیم که تمامی آنها پرداخت خسارت شدند و حدود 50 درصد خسارات کشاورزان به صورت دو قسط و تا سقف 10 میلیون تومان پرداخت شده است.

عباس پورمند، بخشدار مرکزی خرمشهر نیز با اشاره به نیاز 8 روستا از 14 روستای غرب کارون به ترمیم سیل بند گفت: اقدامات پیشگیرانه برای سیل احتمالی را از روستاهای بالادست آغاز کردیم. احداث و ترمیم سیل بند در روستای سبعه، دیم ابن نجم و سوئیتچی 1 به انتها رسیده و انشالله سعی داریم تا بخش حفار شرقی و روستای زویدات نیز این رویه را در پیش بگیریم.

او اضافه نمود: درجلسه ستاد مدیریت بحران مقرر کردیم که از برخی شرکت ها و ادارات کمک بگیریم. شرکت نیشکر و اداره راهداری در این زمینه تجهیزاتی را برایمان فراهم کردند.

بخشدار مرکزی خرمشهر در ادامه گفت: بارش ها گاهی اختلالاتی در فرایند کار ایجاد می کنند اما به امید خدا پیش از فروردین ماه ساخت و ترمیم سیل بند تا حدودی به اتمام می رسد.

بارندگی های اخیر زنگ هشداری بود برای مسئولان تا هرچه سریع تر برای احداث و ترمیم سیل بندها و همچنین لایروبی کانال ها دست به کار شوند. البته نباید از اشباع زمین و پرشدن سفره های زیرزمینی طی بارش های اخیر که تاثیر به سزایی در وقوع سیل دارند، غافل شد. امیدواریم سیل و مسائل پس از سیل برای مردم تکرار نشود.

گزارش از راضیه حمید

د

pariha.com: پریها مجله گردشگری، خبری، موفقیت، آشپزی و سرگرمی میباشد.

منبع: باشگاه خبرنگاران جوان
انتشار: 24 مهر 1400 بروزرسانی: 24 مهر 1400 گردآورنده: 1com.ir شناسه مطلب: 20353

به "بارندگی های اخیر زنگ هشداری برای مسئولان ، شرایط سیل بندها تعریفی ندارد" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "بارندگی های اخیر زنگ هشداری برای مسئولان ، شرایط سیل بندها تعریفی ندارد"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید