این مجوز برای نجات است!؟

به گزارش مجله یک کامپیوتر، رییس انجمن صنفی دفاتر خدمات مسافرت هوایی و جهانگردی به صدور گواهی نامه کسب و کارهای گردشگری در فضای مجازی اعتراض کرد و این تصمیم را برای آژانس های مسافرتی بسیار مضر دانست.

این مجوز برای نجات است!؟

خبرنگاران - اواخر تیرماه معاون گردشگری استان تهران از صدور گواهی نامه کسب کارهای گردشگری در فضای مجازی خبر داد و انگیزه آن را تسهیل و رونق فعالیت بخش خصوصی و حمایت از کسب و کارهای گردشگری در فضای مجازی، حذف افراد سودجو و سالم سازی تبلیغات در فضای مجازی دانست و گفت که تمام اشخاص حقیقی و حقوقی دارای شرایط می توانند گواهی نامه کسب و کارهای گردشگری در فضای مجازی را دریافت کنند و از حمایت های اداره کل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی در مراکز شتاب دهنده نیز بهره مند شود.

این طرح اما اعتراض بسیاری از دفاتر خدمات مسافرتی را برانگیخته است. حرمت الله رفیعی ـ رییس هیات مدیره انجمن صنفی دفاتر خدمات مسافرت هوایی و جهانگردی ـ از فرصت حضور در جلسه کمیسیون اقتصادی مجلس برای بیان این اعتراض استفاده کرد و در حضور وزیر میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی گفت که معاون گردشگری استان تهران در این شرایط مصاحبه ای کرده و گفته که شرایطی را مهیا می کنیم تا به هر کسی که درخواست فروش تور داشت، مجوز فعالیت در فضای مجازی بدهیم. همین حالا 5 هزار دفتر خدمات مسافرتی وجود دارد، مجوز فعالیت در فضای مجازی به همه می دهید که این 5 هزار آژانس از بین بروند!؟

رفیعی به تازگی اعلام کرده است دفاتر خدمات مسافرتی از ویروس کرونا و تعطیلی های گسترده، 2 هزار میلیارد تومان متضرر شده اند و بیشتر آن ها دست از کار کشیده اند.

طرح صدور گواهی نامه فعالیت گردشگری در فضای مجازی سال 1395 مطرح شد. علی رفیعی که آن موقع هم معاون گردشگری استان تهران بود، از تشکیل کمیسیونی با این عنوان خبر داده و گفته بود: طبق تایید این کمیسیون که با حضور دستگاه های دخیل از جمله پلیس فتا، سازمان توصعه تجارت و کنندگان صنوف وابسته به گردشگری تشکیل جلسه می دهد، افراد حقوقی، شرکت ها و دفاتر خدمات مسافرتی می توانند برای فعالیت در فضای مجازی و راه اندازی وب سایت، گواهینامه دریافت کنند.

سال 1396 ولی تیموری که مدیر کل نظارت و ارزیابی خدمات گردشگری سازمان وقت میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی بود و روی این دستورالعمل کار می کرد معتقد بود: با این دستورالعمل تا حدی کسب و کار اینترنتی سامان دهی و بساط برخی کلاهبرداری های جمع می شود. او گفته بود: با فتا صحبت کرده که سامانه رصد و پایشی راه اندازی شود تا با آن هایی که نشان اعتماد فعالیت در فضای مجازی را ندارند، برخورد شود.

توجیه تیموری بر این بود که با قاعده کنونی، آن هایی که مجوز بند ب (اجرای تور) ندارند و کسب و کار خود را در فضای مجازی راه انداخته اند دیگر برای قانونمند شدن رغبتی نشان نمی دهد چون شرایط را برایشان سخت تر کرده ایم و هیچ امتیازی قائل نشده ایم. وقتی این شرایط را حاکم کرده ایم آن ها هم ترجیح می دهند غیرقانونی به فعالیت خود ادامه دهند، مخصوصا این که هیچ دستگاه ناظری نیست که بازخواست شان کند و مانع ادامه فعالیت های غیرقانونی و غیر مجاز شود.

با این وجود، سال 1397 هیات مقررات زدایی، صدور مجوز کسب و کار در فضای مجازی توسط سازمان وقت میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری را غیرقانونی و ممنوع خاطرنشان کرد. اما در دی ماه سال 1398 ولی تیموری که معاون گردشگری وزارت میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی شده بود، در یک همایش خبر داد که این وزارتخانه دستورالعمل کسب و کار فضای مجازی را ابلاغ کرده است. تشکل حرفه ای آن در بخش خصوصی نیز شکل گرفته و منع قانونی آن برطرف شده است.

دفاتر خدمات مسافرتی بارها نسبت به فعالیت گسترده تورهای بدون مجوز در فضای مجازی معترض شده و حتی اسامی این اشخاص را در اختیار وزارت میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی قرار داده و توقف فعالیت آن ها را خواستار شده اند. این وزارتخانه هم گفته که برای سامان دهی این فعالیت ها و ترغیب کسب و کارها با استفاده از شیوه های نوین مجوز فعالیت در فضای مجازی را می دهد. اما آژانس دارها معتقدند این اقدام، فقط کسب و کارهای موجود را ضعیف تر می کند و به سمت نابودی می برد.

منبع : ایسنا

pariha.com: پریها مجله گردشگری، خبری، موفقیت، آشپزی و سرگرمی میباشد.

منبع: چمدان
انتشار: 24 مهر 1400 بروزرسانی: 24 مهر 1400 گردآورنده: 1com.ir شناسه مطلب: 38596

به "این مجوز برای نجات است!؟" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "این مجوز برای نجات است!؟"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید