این تست نشان می دهد شما با چه سرعتی پیر می شوید

به گزارش مجله یک کامپیوتر، پیری فرایندی کاملا طبیعی است و برای همه اتفاق می افتد. شاید بتوان آن را با محصولات مختلف یا رژیم های مراقبت بهداشتی پنهان کرد؛ اما سن ما همچنان در حال افزایش است. اکنون با آزمایشی ساده می توان اندازه پیر شدن را فهمید.

این تست نشان می دهد شما با چه سرعتی پیر می شوید

به گزارش خبرنگاران به نقل از سان، پزشکان دریافته اند که هنگام معین سن واقعی، حس بویایی می تواند معین نماینده باشد. معین شده که از دست دادن بویایی یک علامت رایج در بیماری های عصبی است. پارکینسون و آلزایمر شرایط ناتوان نماینده ای هستند که خطر آنها با بالا رفتن سن افزایش می یابد.

مطالعات قبلی

مطالعات قبلی نشان داد که حس بویایی معیوب نشانه پیری یا بیماری است.

مطالعه ای در سال 2019 که روی بیش از 2هزار نفر انجام شد، نشان داد در یک دوره ده ساله افراد با حس بویایی ضعیف، 46درصد بیشتر از افراد با حس بویایی معمولی در معرض خطر مرگ قرار دارند.

در سال 2017، مقاله دیگری نشان داد که از دست دادن توانایی بویایی نیز نشانه زوال عقل است و این علامت پنج سال قبل از تشخیص بیماری ظاهر می گردد.

این در حالی است که مقاله ای در سال 2004 نشان داد که آزمایش بویایی می تواند به شناسایی تغییرات در سلامت استخوان یاری کند(یک عامل رایج در پیری).

یک مطالعه به وسیله کارشناسان سن دیگو در سال 2019 نشان داد که حس بویایی ضعیف در بزرگسالان بالای 80 سال 62.5درصد بیشتر است. بعلاوه معین شد که 24.5درصد از افراد 53 تا 97 ساله در خصوص حس بویایی خود دچار نقص هستند.

آزمایش ابداعی

پزشکان اکنون آزمایش جدیدی ابداع نموده اند که می تواند سن واقعی شما را نشان دهد. محققان دانشگاه جانز هاپکینز گفتند که آزمایش بویایی به پزشکان یاری می نماید تا افراد مسن را از نظر علائم پیری ناسالم و ضعف آنالیز نمایند.

این بدان معناست که احتمالا بسته به اینکه چقدر حس بویایی شما قوی یا ضعیف است؛ پزشکان بتوانند مقدار پیری و سن کلی شما را معین نمایند. یعنی افرادی که از خود مراقبت نمی نمایند، ممکن است حس بویایی بدتری داشته باشند، یعنی با سرعت بیشتری پیر شوند.

پزشکان در مجله Gerontology به آنالیز حساسیت و شناسایی بویایی پرداختند. این آزمایشات به آشکار شدن توانایی افراد در تشخیص بو و تمایز آن از سایر بوها یاری کرد.

نیکلاس روآن، استادیار متخصص گوش و حلق و بینی در جانز هاپکینز، گفت: ما دریافتیم که اختلال در شناسایی بویایی با ضعف و آسیب پذیری مرتبط است، بنابراین بینی شما می تواند ضعف و مرگ قریب الوقوع را پیش بینی کند. او اضافه کرد که حس بویایی ما چیزی است که با افزایش سن ضعیف می گردد.

برای رسیدن به این نتیجه، کارشناسان داده های بیش از هزار و160 بزرگسال را آنالیز کردند. همه شرکت نمایندگان برای سنجش مهارت های شناسایی پنج رایحه و برای سنجش حساسیت شش رایحه را بوییدند. سپس این نتایج با مقدار ضعیف بودن هر فرد مطابقت داده شد. نتایج نشان داد که به ازای هر افزایش حساسیت بو، شرایط ضعف و آسیب پذیری نیز کاهش می یابد. این نشان می دهد که به طور کلی توانایی بویایی خوب با سلامت بهتر ارتباط دارد.

پروفسور روآن اضافه کرد انجام تست بویایی ساده که چند دقیقه طول می کشد، به طور بالقوه می تواند به عنوان یک ابزار ارزشمند برای ارزیابی خطر ضعف یا پیری ناسالم استفاده گردد. به عنوان مثال، اگر کسی تست بویایی را انجام دهد، معین می گردد که بیمار باید تغذیه خود را بهبود بخشد یا تحت آنالیز عصبی یا پزشکی دقیق تر قرار گیرد.

منبع: همشهری آنلاین
انتشار: 26 دی 1401 بروزرسانی: 26 دی 1401 گردآورنده: 1com.ir شناسه مطلب: 85310

به "این تست نشان می دهد شما با چه سرعتی پیر می شوید" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "این تست نشان می دهد شما با چه سرعتی پیر می شوید"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید