انشا در خصوص سیزده بدر و روز طبیعت

به گزارش مجله یک کامپیوتر، انشا در خصوص سیزده بدر (13 بدر) روز طبیعت شامل خاطرات سیزده بدر و سیزده بدر خود را چگونه گذراندید و فلسفه سیزده بدر را که با توجه به احتیاج دانش آموزان و دقت به اصول انشا نویسی نوشته شده است، در خبرنگاران بخوانید.

انشا در خصوص سیزده بدر و روز طبیعت

خبرنگاران | سرویس سرگرمی - برای نوشتن انشا درباره سیزده بدر از دو منظر می توانید به سیزده بدر نگاه کنید و انشای خود را بنویسید. از منظر اول درباره فلسفه و پیشینه سیزده بدر بنویسید و انشای خود را به صورت تحقیقی کوتاه در خصوص سیزده بدر درآورید. از منظر دوم می توانید انشا را به صورت خاطره ای از سیزده بدر بنویسید و اینکه چگونه سیزده بدر خود را گذراندید. در مطلب حاضر با هر دو نوع نگاه انشا نوشته ایم و در آنها بخش مقدمه، بدنه اصلی و نتیجه گیری را لحاظ نموده ایم.

انشای تحقیقی درباره فلسفه سیزده بدر

سیزده بدر را به عنوان آخرین روز تعطیلات عید می شناسیم که به تفریح و گردش در طبیعت اختصاص دارد اما این روز علاوه بر آداب و سنت های شناخته شده فلسفه ای نیز دارد.

سیزده بدر در واقع سنت ایران باستان است که به مناسبت پیروزی خدای باران بر دیو خشک سالی آیوش جشنی برگزار می شده است. این جشن از قبل از دوران اشو زرتشت یعنی حدود 1800 سال قبل از میلاد مسیح رواج داشته است. سیزدهمین روز از ماه فروردین روز تشتر یا تیر نام دارد. خدای تیر همان خدای باران است و بنا بر عقیده زرتشتیان برای پیروزی خدای باران در سال جدید و شکست دیو خشک سالی مردم باید در روز تیر از این خدا یادنموده و از او طلب بارش باران نمایند.

پیشینه جشن نوروز را از زمان جمشید می دانند. درباره روز سیزده بدر نیز روایتی وجود دارد که جمشید، شاه پیشدادی، در دشت سرسبز و صحرا خیمه برپا نموده و روز سیزده نوروز را آنجا سپری می نماید. او برای چندین سال این کار را تکرار کرد و به مرور به شکل آیینی برای ایرانیان درآمد. هرساله ایرانیان نیز روز سیزده فروردین را از خانه بیرون رفته و در دامن طبیعت روز خود را سپری می نمایند

در ایران باستان پس از برگزاری مراسم نوروز مردم در روز سیزدهم که روز خدای باران بود به دشت و صحرا می رفتند و به شادمانی می پرداختند و طلب بارش باران از خدا می کردند. امروزه نیز زرتشتیان از صبح روز تشر سفره های نوروزی خود را جمع نموده، آجیل و شیرینی های مانده را با خود برداشته و به طبیعت می برند.آن ها تمام روز را در طبیعت به شادی می پردازند.

در خصوص نحس بودن سیزده بدر عقاید مختلفی وجود دارد. تا به امروز هیچ مدرک تاریخی یافته نشده است که نشان دهنده نحسی روز سیزده باشد بلکه ایرانیان روز سیزدهم نوروز را روزی نیکو و خجسته می دانسته اند. برخی معتقدند نحسی سیزده ناشی از پیوند زرتشتیان با مسیحیان است که به مسلمانان نیز منتقل شده است. مسیحیان معتقدند آخرین شام مسیح که در آن به او خیانت کردند سیزده نفر بودند و ازاین رو سیزده را عدد نحسی می دانند.

همچنین واژه سیزده بدر دو معنی را به ذهن متبادر می نماید. گفته می گردد سیزده بدر به معنای در کردن نحسی سیزده می باشد. اما زمانی که کمی به واژه ها دقت کنیم متوجه می شویم می توان از این لغت برداشت دیگری داشت. در معنای دره و دشت نیز می دهد پس سیزده بدر به معنی سیزدهم به سوی در و دشت رفتن است، این یعنی بیرون رفتن و گذراندن روز در دل طبیعت. دور انداختن سبزه ها هم به این دلیل بود که ایرانیان باستان عقیده داشتند بدی ها و مریضی ها در این سبزه جمع شده و با به آب دادن یا به دور انداختن آن، این پلیدی ها و مریضی ها را از خود دور می کردند.

ما ایرانی ها جشن های زیبایی را از نیاکانمان به ارث برده ایم و با برپایی آنها میراث آنها را زنده نگه می داریم و چه خوب که در سیزده بدر به فلسفه آن نیز دقت کنیم.

انشای خاطره ای؛ سیزده بدر خود را چگونه گذراندید؟

عید نوروز مراسمات و آیین های ویژه ای دارد. آخرین روز تعطیلات سیزده بدر است که امروزه به نام روز طبیعت شناخته می گردد و خانواده ها به دامان طبیعت می فرایند. من نیز همراه خانواده ام سیزده بدر سال جاری به تفریح پرداختم.

از چند روز قبل همه به همدیگر تلفن می زدند و با هم هماهنگ می شدند، می خواستند با هم باشند. هرکس جایی را پیشنهاد می داد. از کیلومترها آن طرف تر تا همین پارک نزدیک خانه، آخرش قرار شد دو تا از جوان ترها صبح خیلی زود بفرایند تا مناسب ترین جا برای نشستن این همه آدم را پیدا نمایند و فرش پهن نمایند.

آخرش فهمیدیم در بزرگترین پارک شهر جایی برای نشستن انتخاب شده است. تا ما آمدیم برویم بقیه فامیل رسیده بودند. در ده قدمی ما خانواده ای دیگر نشسته بود. دایی بزرگم اول مقداری چپ چپ نگاهشان کرد و بعد گفت که چقدر قدیم ها بهتر بود که آدم ها با غریبه ها چسبیده به هم نمی نشستند. مادرم مقداری از آجیل های عید را که اضافه آمده بود، جلوی دایی گرفت و به او گفت که بهتر است به جای حرص خوردن، بی خیال گردد و خوش بگذراند.

بچه های یک خانواده دیگر توپ آورده بودند و فوتبال می کردند. بچه های خانواده ما توپ والیبال داشتند و البته هنوز از دایی بزرگم جرئت نمی کردند، آغاز نمایند. تا اینکه دایی چشمش به توپ افتاد و گفت:می خواهید بازی کنید، اون طرف... و با دستش محوطه بازی صد متر آن طرف تر را نشان داد. ما هم تکلیف خودمان را فهمیدیم و از آنجا فاصله گرفتیم. وقتی برگشتیم بچه های آن خانواده را ندیدیم و حدس زدیم که دایی تذکر داده که اعصاب ندارد و باید رعایت حالش را بنمایند.

موقع ناهار گرسنه سر سفره نشستیم و جوجه کباب هایی را که نصف آنها سوخته بود و نصف دیگر نپخته بود، با گوجه های سوخته خوردیم. البته پدرها کلی از دست و پختشان تعریف کردند و مادرها هم به نظر می رسید راضی باشند؛ همین که بجای غذا پختن، دور هم نشسته و صحبت نموده بودند، خودش برایشان جای خوشحالی داشت.

آخرش برخی از دخترهای جوان فامیل سبزه گره زدند و شعرهایی مثل سال دگر، سیزده بدر، خونه شوهر، بچه بغل خواندند و خندیدند. مادربزرگم هم خم شد و سبزه گره زد. یکی از نوه ها پرسید که او دیگر چرا سبزه گره می زند؛ مادربزرگ جواب داد: گره زدن سبزه فقط برای باز شدن بخت که نیست، برای برآورده شدن آرزوهای همه بچه ها و نوه ها سبزه گره می زنم و وقتی گره باز گردد، همه آرزوهایتان برآورده می گردد.

دم غروب خسته و کوفته با صورت های سوخته از آفتاب به خانه برگشتیم. همه راه برگشت تا خانه به صبح روز چهاردهم فروردین فکر می کردم که باید صبح زود بیدار شوم و به مدرسه بروم و این مرا ناراحت می کرد.

سیزده بدر انتها خوبی برای تعطیلات عید نوروز است، روزی که به هر صورتی که برگزار گردد، ضروری است در آن به طبیعت توجه کنیم و در محافظت از آن بکوشیم.

اگر برای نوشتن انشای سیزده بدر احتیاج به ایده دارید می توانید از مطالب زیر استفاده نموده و با توجه به فلسفه و تاریخچه سیزده بدر انشاهای جذابی بنویسید.

در انتها امیدواریم انشاهای خبرنگاران را دوست داشته باشید؛ از انشاهای فوق ایده بگیرید و انشاهای زیبایی به قلم خودتان بنویسید.

pariha.com: پریها مجله گردشگری، خبری، موفقیت، آشپزی و سرگرمی میباشد.

منبع: setare.com
انتشار: 24 مهر 1400 بروزرسانی: 24 مهر 1400 گردآورنده: 1com.ir شناسه مطلب: 49345

به "انشا در خصوص سیزده بدر و روز طبیعت" امتیاز دهید

3 کاربر به "انشا در خصوص سیزده بدر و روز طبیعت" امتیاز داده اند | 2.3 از 5
امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "انشا در خصوص سیزده بدر و روز طبیعت"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید