اجرای طرح مالیات بر خانه های خالی

به گزارش مجله یک کامپیوتر، نسیم زمانی- اصفهان- خبرنگار:مدت هاست که موضوع راه اندازی سامانه ملی املاک و اسکان کشور توسط وزارت راه و شهرسازی، مورد پیگیری قرار گرفته و افراد پیگیر، نبود این سامانه و درنتیجه، نبود امکان دریافت مالیات از خانه های خالی را مسبب تشدید افزایش قیمت مسکن عنوان نموده اند.

اجرای طرح مالیات بر خانه های خالی

موضوعی که بیش از چند سال از طرح آن می گذرد ولی همچنان اجرای آن با اما و اگرهایی روبه رو بوده است. در این باره با زهرا سعیدی، نماینده مبارکه در مجلس شورای اسلامی گفت وگو کردیم که در ادامه می خوانید.

  • طرح دریافت مالیات از خانه های خالی با چه دلایلی مطرح شد؟

طرح مالیات بر عایدی مسکن به معنی مالیات بر خانه های اضافه است. متأسفانه وضعیت نامناسب مالی در سال های گذشته عده ای را بر آن داشت که سرمایه های خود را در ساخت مسکن صرف نمایند و اکنون شمار زیادی از این خانه ها خالی است، به این معنا که مبالغ کلان بی فایده ای در بخشی هزینه شد که فراوری و اشتغالی در پی نداشته است.

  • اهمیت اجرای این طرح تا چه میزان است؟

اکنون در کشور 2 میلیون و 500 خانه و در اصفهان 60 هزار خانه خانه خالی وجود دارد. دریافت مالیات طرحی است مفید که در 170 کشور دنیا در حال اجراست و انجام آن در کشورمان می تواند در راستای کاهش نرخ مسکن مفید و مؤثر باشد.

  • طرح مذکور چه زمانی به اجرا درمی آید؟

این طرح شهریور 97 یعنی هم زمان با اوج دوره رونق معاملات و البته اوج گیری رفتارهای سوداگرانه در بازار مسکن در مجلس ارائه شد، نمایندگان مجلس طرح الحاق یک ماده به قانون مالیات های مستقیم با هدف مقابله با سوداگری و کاهش التهابات بازار مسکن را با 117 امضا به هیات رئیسه مجلس ارائه کردند. اما آنالیز آن در کمیسیون های تخصصی مجلس طولانی شد و در دی ماه 97 بود که آنالیز جزئیات آن در کمیسیون مالی شروع شد. این آنالیز نیمه کاره ماند چراکه دولت بیان کرد میخواهد لایحه ای در مورد مالیات بر عایدی سرمایه ارائه کند و مالیات مذکور در بخش مسکن را ذیل این لایحه بگنجاند. اکنون طرح در کمسیون مالی تصویب شده و به زودی به نتیجه خواهد رسید.

pariha.com: پریها مجله گردشگری، خبری، موفقیت، آشپزی و سرگرمی میباشد.

منبع: همشهری آنلاین
انتشار: 24 مهر 1400 بروزرسانی: 24 مهر 1400 گردآورنده: 1com.ir شناسه مطلب: 12711

به "اجرای طرح مالیات بر خانه های خالی" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "اجرای طرح مالیات بر خانه های خالی"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید