آموزش مهارت های شغلی به زنان

به گزارش مجله یک کامپیوتر، باران پورکاظم - قزوین ـ خبرنگار :در سال های اخیر عوامل متعددی نظیر افزایش آمار طلاق، افزایش جمعیت کیفری، بالا رفتن سن ازدواج و... جمعیت زنان سرپرست خانوار را در کشور افزایش داده است. جمعیتی که اگر حمایت نگردد، می تواند سبب بروز بسیاری از آسیب های اجتماعی گردد.

آموزش مهارت های شغلی به زنان

چند سالی است موضوع طرح توانمندسازی مالی زنان سرپرست خانوار از سوی نهادهای حمایتی نظیر کمیته امداد امام خمینی (ره) و سازمان بهزیستی مطرح می گردد، اما در عمل برای رسیدن به وضعیت ایده آل راه بسیار زیادی پیش رو است و همچنان جمعیت این قشر به شکل تصاعدی رو به افزایش است. نداشتن مهارت، سطح پایین تحصیلات و نداشتن توان مالی موجب شده است این زنان به مشاغل غیررسمی تن دهند و در این بین مسائل و آسیب های جدی بچه ها تحت حمایت این زنان را تهدید می نماید. لذا ساماندهی و یاری به ارتقای شرایط رفاهی این خانواده ها و ایجاد مشاغل خانگی از موضوعات جدی است که باید در موضوع توانمندسازی این زنان مورد توجه قرار گیرد.

مشکل بیکاری

صدیقه ربیعی، مدیرکل امور بانوان و خانواده استانداری قزوین، در گفت وگو با خبرنگاران هدف از طرح توانمندسازی مالی زنان سرپرست خانوار را آماده سازی زنان دارای مهارت برای ورود به بازار کار عنوان نمود و اضافه کرد: اجرای این طرح عزمی برای برطرف مشکل بیکاری در این قشر است. در این طرح سعی شده است برای ورود زنان دارای مهارت به بازار که تاکنون پیروز به یافتن شغلی نشده اند، با همکاری جهاد دانشگاهی کلاس های آموزشی برگزار گردد. وی جمعیت زنان سرپرست خانوار را در استان بیش از 40 هزار نفر بیان کرد و گفت: از این تعداد 16 هزار نفر تحت پوشش کمیته امداد امام خمینی (ره) و 2 هزار نفر نیز تحت پوشش بهزیستی هستند. این افراد در اولویت این آموزش ها قرار دارند.

هماهنگی با بازار کار

مدیرکل امور بانوان و خانواده استانداری قزوین با اشاره به ناهماهنگی آموزش ها در دانشگاه ها با بازار کار اظهار کرد: بیشتر افراد مدرک کارشناسی دارند، اما مهارتی برای ورود به بازار کار ندارند بنابراین اولین اقدام شناسایی استعدادها، مهارت ها و کوشش برای سوق دادن این افراد به سمت اشتغال پایدار است. ربیعی ادامه داد: سازمان هایی که در حوزه آموزش مهارت فعالیت دارند باید هم افزایی داشته باشند تا آموزش ها در تکامل هم قرار بگیرد و بتواند فرد را به بازار کار روانه کند. آموزش کسب وکار، برندسازی، بازاریابی و تجاری سازی از جمله آموزش هایی است که در این طرح مورد توجه قرار گرفته است.

وی اضافه کرد: در گذشته افرادی تسهیلات اشتغال دریافت نموده اند، اما با رصد و پایش اجرا شده اغلب تسهیلات به اشتغال پایدار منجر نشده است. زنان سرپرست خانواری که فقط دغدغه تأمین معاش داشتند بعد از دریافت تسهیلات چون نتوانستند به اشتغال پایدار دست یابند به فرد بیکار و بدهکارتبدیل شده اند. مدیرکل امور بانوان و خانواده استانداری قزوین گفت: شکست خوردن این نوع تسهیلات به این دلیل است که زنان مهارت لازم را برای ورود به بازار کار و عرضه محصول ندارند. در طرح اشتغال خانگی باید توسعه اشتغال و کارآفرینی مورد توجه قرار بگیرد. ربیعی یادآور شد: افرادی که در طرح توانمندسازی آموزش می بینند پس از گذراندن دوره آموزشی برای دریافت تسهیلات به اداره کار معرفی می شوند و تسهیلات مشاغل خانگی دریافت می نمایند.

آموزش به 111 نفر

با نگاهی به آمار ارائه شده از سوی جهاد دانشگاهی استان از جمعیت 40هزار نفری زنان سرپرست خانوار در استان فقط 111 نفر آموزش های لازم را برای ورود به بازار کار دریافت نموده اند. به گفته رئیس جهاد دانشگاهی قزوین، در طرح کشوری توانمندسازی زنان سرپرست خانوار که مبتنی بر بهره مندی از الگوی نوین توسعه مشاغل خانگی است 6 هزار نفر در 23 استان تحت پوشش این آموزش ها قرار می گیرند. از این میان سهم استان فقط 111 نفر است.

فرشاد پیله چی گفت: در این طرح که جهاد دانشگاهی به عنوان مجری و دفتر امور بانوان به عنوان کارفرما هستند، متولی اصلی وزارت کار است. در این زمینه با بهزیستی تفاهم نامه ای منعقد می گردد که طی آن دوره های آموزشی مورد احتیاجی تدوین گردد که بازار کار آن معین و منطبق با احتیاج بازار جامعه هدف بهزیستی باشد. وی با اشاره به طرح توانمندسازی مالی زنان سرپرست خانواده توضیح داد: با توجه به مسائل مالی موجود در جامعه و اهمیت اشتغال زایی، در این طرح کوشش می کنیم دوره های آموزشی برگزار کنیم که به ایجاد شغل واقعی و اشتغال پایدار منجر گردد.

فعالیت گروه های همیار

علاوه بر این طرح، چند سالی سازمان بهزیستی به یاری گروه های همیار زنان سرپرست خانوار حمایت از این گروه آسیب پذیر را در دستور کار خود قرار داده است. گروه هایی که با هدف بازتوانی، کسب درآمد و اشتغال زایی برای این قشر تشکیل شده اند و امروز به بازوی توانای سازمان بهزیستی قزوین برای پوشش جامعه 2310 نفری زنان تحت پوشش این نهاد بدل شده است. مدیرکل بهزیستی استان قزوین تعداد این گروه های همیار را در استان 18 گروه برشمرد و گفت: این گروه ها با حداقل 5 نفر عضو و 300 میلیون ریال سرمایه اولیه از تسهیلات بهزیستی در زمینه یک مهارت مشترک تشکیل می شوند. پس از 2 سال در شرایطی که به بازتوانی و درآمدزایی لازم برسند از چرخه حمایتی خارج می شوند.

علیرضا وارثی با بیان این که یکی از عرصه های مهم خروج زنان سرپرست خانوار از چرخه حمایتی گروه های همیار هستند که راه اندازی آنها از سال 84 آغاز شده است، اضافه کرد: این گروه ها فقط یکی از قالب های ارائه خدمات به زنان سرپرست خانوار است و انواع خدمات و تسهیلات این سازمان برای توانمندسازی و اشتغال این زنان ارائه می گردد.

بازتوانی و خروج از چرخه حمایتی

به گفته مدیرکل بهزیستی استان قزوین، سال گذشته 98 زن سرپرست خانوار با دریافت سرمایه کسب وکار و 10 زن دیگر با معرفی به کارفرما از چرخه حمایتی سازمان بهزیستی خارج شدند و یک گروه همیار 5 نفره بازتوان شد. وارثی اعلام نمود: اکنون 2310 زن سرپرست خانوار در مجموع با 6930 عضو خانوار از خدمات مستمری ماهانه این اداره کل بهره مندند. وی اضافه کرد: همچنین 1300 نفر نیز برای حمایت های این اداره کل در نوبت هستند تا با خروج تعدادی از زنان از چرخه حمایتی به جمع مددجویان اضافه شوند.

ضرورت راه اندازی بازارچه های دائمی

با درخواست ربیعی، مدیرکل امور بانوان و خانواده استانداری قزوین، مبنی بر دایر شدن غرفه های فروش محصولات فراوریی زنان سرپرست خانوار در بوستان های شهر، مدیریت شهری قزوین نیز با ورود به موضوع زنان سرپرست خانوار در این سال ها کوشیده است به وضعیت کسب وکار این قشر که بخش عمده ای از جمعیت حاشیه نشین شهر قزوین را شامل می شوند، سامانی ببخشد.

مهدیه قافله باشی، عضو کمیسیون فرهنگی، هنری و اجتماعی مجلس، با اشاره به ضرورت راه اندازی بازارچه دائمی برای زنان در این زمینه گفت: از نگاه جامعه شناسی توانمندسازی زنان سرپرست خانوار یکی از عواملی است که می تواند زندگی را برای آنها سهل تر کند. بعد از طرح موضوع در صحن شورا و رد آن، این موضوع به معاونت خدمات شهری ارجاع داده شد تا پس از مکان یابی صحیح و رعایت جوانب لازم دوباره به شورا ارائه گردد. وی اضافه کرد: مساله مهمی که باید به آن توجه کرد این است که راه اندازی بازارچه های موقت مُسکّن است و نمی تواند آثار درازمدت داشته باشد. اولین گام در توانمندسازی بانوان سرپرست خانوار ایجاد انگیزه برای فراوری محصول است و تا زمانی که فضای دائمی برای ارائه فراوریات وجود نداشته باشد، راه اندازی بازارچه موثر نخواهد بود.

pariha.com: پریها مجله گردشگری، خبری، موفقیت، آشپزی و سرگرمی میباشد.

منبع: همشهری آنلاین
انتشار: 24 مهر 1400 بروزرسانی: 24 مهر 1400 گردآورنده: 1com.ir شناسه مطلب: 11181

به "آموزش مهارت های شغلی به زنان" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "آموزش مهارت های شغلی به زنان"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید